Stemmen in Europa

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Sun Mar 21 18:06:54 CET 1999

Dag Vincent,

Met mijn (overigens in dit opzicht beperkte) inzicht heb ik niet het gevoel
dat VVD en D66 op alle punten evenver van elkaar afstaan, zeker niet als
het gaat om Europa. Maar ik zie je probleem. Dit is echter met name een
probleem voor de VVD, aangezien de sociaal-liberalen in de ELDR de overhand
lijken te hebben. Zeker nu de Engelsen voor het eerst via een systeem van
evenredige vertegenwoordiging hun Europarlementariers gaan kiezen (-> veel
LibDems!) is de lijn van de ELDR eerder de D66-lijn dan de VVD-lijn.

Dat fractieprobleem bestaat overigens ook in andere fracties. Je ziet dat
heel vaak het CDA en/of de PvdA met D66 meestemmen en niet in lijn met hun
respectievelijke fracties. Het is voor ons en de VVD misschien iets
lastiger uitleggen omdat we twee partijen uit hetzelfde land zijn. Maar het
CDA zit als ik het goed heb met het oerconservatieve CSU en met de Britse
Conservatives in een fractie en da's voor onze christenvrienden ook geen
pretje kan ik mij voorstellen.

Het sociaal-liberale gehalte van de ELDR is hoog, veel hoger dan
bijvoorbeeld in de LI (Liberale Internationale) waar we ook lid van zijn.
Maar als we in de ELDR-fractie de partijen van ons standpunt overtuigen
zijn dat meteen zo'n 50 stemmen in het parlement van een fractie die vaak
een spilfunctie vervult. Ook kunnen we goede plaatsen in commissies krijgen
via de ELDR. Dat is nog altijd vele malen beter dan als 4 geisoleerde
D66'ers die in het hele parlement niets in de melk te brokkelen hebben
omdat ze geen enkele machtsfactor vertegenwoordigen. Het is het lot van een
(nu nog) kleine partij uit een klein land ben ik bang, zonder aansluiting
bij anderen krijgen we helemaal niets voor elkaar.

Hoi,
Andor.