Van Buitenen eerst naar bazen - werd bedreigd

Dirk van der Woude vdwoude at CISTRON.NL
Sun Mar 21 16:33:43 CET 1999

Niet iedereen op deze lijst krijgt het Parool in de bus.
Daarin op 20-3-99 een interview met Van Buitenen.
Een van de allerlaatste, naar hij zegt. Daarom hier
een korte weergave. Boeiend: de rollen van de Nederlanders
Van den Broek en Trojan.

Eerder op deze lijst zijn qua Van Buitenen onder meer
de volgende opmerkingen gemaakt:

- "hij had naar zijn baas moeten gaan"
  ! Heeft 'ie gedaan, meermaals
- "hij had naar de hoogste ambtenaar moeten gaan"
  ! heeft 'ie gedaan, die dreigde met ontslag
- "hij had naar de Commissie moeten gaan"
  ! heeft 'ie gedaan, namens Van den Broek werd 'ie
    afgeschoven, twee andere Commmissieleden reageerden
    niet eens
- "hij had naar alle fracties moeten gaan"
  ! dat deed 'ie niet. Vinden we dat gek?

Een paar stukken tekst:

"Van Buitenen kwam in Brussel terecht nadat hij in 1987
had meegedaan aan een selectieprocedure (...) met
16.000 anderen. De honderd personen die door de selectie
kwamen werden op een wachtlijst geplaatst. In 1990 kreeg
hij een baan." (...)
"Van B. kwam in '98 terecht op een audit-afdeling waar
het functioneren van de diensten van Cresson wordt
gecontroleerd. (...) "Eind maart '98 overhandigde ik de
Uclaf een rapport met 40 bijlagen, alle toeters en bellen
over nog andere onregelmatigheden. Het antwoord was dat
ik goed mijn best had gedaan: de boodschap was dat ik wel
mocht controleren, maar dat het niet te gek moest worden.
Ik moest verder mijn bek maar houden." (...)

"In mei '98 stuurde ik de nota op naar de betrokken
commissarissen Kikkanen en Gradin en ook naar Hans van
den Broek, mijn 'eigen' Nederlandse commissaris. Ik had
nog een hoge pet van hem op. Er was toen sprake van dat
de budgetten voor Cresson verdubbeld zouden worden en ik
vond het nodig hen te waarschuwen. (...) Ik kreeg alleen
antwoord van het kabinet van Van den Broek, waar ik door
een ambtenaar werd ontvangen. Hij hoorde me beleefd aan
en zei dat ik me maar tot de verantwoordelijke
commissarissen moest wenden. Terwijl ze altijd de mond
vol hebben over collectieve verantwooordelijkheid."

In september debatteerde het EP over verdubbeling van
Cresson's budget. Van B. zei tegen zijn baas dat het EP
moest worden gewaarschuwd.
"Ze verbood zelf naar het parlement te stappen. Ik vroeg
een onderhoud aan met de Nederlandse Carlo Trojan, de
baas van het ambtenarenapparaat. Eerst wilden ze me,
gezien mijn lage rang, geen afspraak geven, maar toen ze
hoorden waarover ik het wilde hebben, kon ik de volgende
ochtend langs komen. Trojan wilde niet luisteren, maar
dreigde met ontslag. Daar kon hij als voorzitter van de
tuchtraad wel voor zorgen. Helaas heb ik dat gesprek niet
opgenomen, dus ik kan niet bewijzen dat hij me daarmee
heeft bedreigd."

Negen dagen nadien overhandigt Van B. het dossier aan De
Groenen. Een paar uur later volgde hun persconferentie.
Een week later kreeg Cresson toch de verdubbeling.

"Het grootste deel van de politici ging pas in januari
mijn rapport lezen. Tot dat moment had slechts een
handvol parlementariers mijn stukken bekeken. Kijk, tot
voor kort werd het Europees Parlement gezien als een
operette, en zo gedroegen de afgevaardigden zich ook. Ze
zijn gewend flauwekul-antwoorden van de commissie te
krijgen. Dat is het rollenpatroon. Ze stellen vragen aan
de Commissie, waarmee ze laten blijken dat ze iets van
problemen weten, maar krijgen vervolgens geen of een
nietszeggend antwoord. Ze hebben geen lef."

-------

Natuurlijk, dit is het verhaal van Van Buitenen.
Ik ben benieuwd naar dat van de huidige EP-leden.

Vooralsnog zie ik niet goed waarom ik in juni
aan deze operette mee zou moeten doen. Maar: ik laat
me graag overtuigen dat alles nu beter wordt.

Dirk