D66 in Amsterdam in problemen

Walther Schoonenberg walthers at XS4ALL.NL
Fri Mar 12 17:42:17 CET 1999

>Ik zou zeggen dat de
>politie haar krachten wel beter te besteden heeft dan met een
>nummertje hardhandig optreden de media te halen. Dus - gewoon stom
>van de scherpslijpers om dat te wensen! En als je dan nog uit de
>collegeboot valt, om die reden, en de andere collegepartijen weten
>D66 de stinkende zwarte piet toe te spelen - hoe kun je zo stom zijn!

Dat is m.i. een verkeerde inschatting van de situatie. De problemen worden
niet veroorzaakt doordat de fractie een principieel standpunt heeft
ingenomen, want dat standpunt had zij al jaren, maar omdat een D66-wethouder
politiek heeft geklungeld: zij is namelijk plotseling 180 graden gedraaid
omdat zij geen problemen wilde met de coalitiepartners en heeft daarbij
verzuimd overleg te plegen met de eigen fractie, zelfs niet met de
woordvoerder van de fractie over het onderwerp in kwestie (de
binnenwaterproblematiek). In die situatie is het logisch dat de
ledenvergadering besluit een motie aan te nemen waarin de fractie wordt
gesteund. En het is evenzeer logisch dat het vertrouwen van de
coalitiepartners in de bewuste wethouder, toch al niet groot meer, verder is
afgenomen. M.a.w.: ik sluit niet uit dat de coalitiepartners deze kwestie
aangrijpen om een wethouder te lozen die toch al niet goed meer lag. Voor de
fractie speelt juist weer mee dat het van belang is dat zij geen speelbal is
van andere partijen. De partij moet een smoel hebben en als er iets mis is
gegaan de afgelopen tijd dan is het wel dat we te weinig een eigen gezicht
durfden te hebben. Dat kan de fractie dus in ieder geval niet meer verweten
worden.

Walther Schoonenberg