Twente

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Fri Mar 5 09:19:34 CET 1999

Unclassified

Mark Enschede schreef
> Als je naar de bewoners van Hengelo en Enschede kijk (ik heb in beide steden
> gewoond) zie je een wantrouwen over en weer. Met name de Hengelo-ers kijken
> met enorm wantrouwen naar de Enschede-ers. Van samenwerking komt daarom geen
> bal terecht. Als Enschede een schouwburg bouwt doet Hengelo dat ook. Je
> krijgt dus niet een grote schouwburg voor zeer grote producties, je krijgt
> er twee waarop het nodige is beknibbeld en die over een paar jaar onrendabel
> blijken te zijn. Zo zijn er vele voorbeelden te noemen.
> [...]

Geweldig, zo een heldere kijk Mark vanuit Assen op Hengelo heeft. Het zou vast
veel beter zijn als de volgende gemeenteraad van Hengelo door de bewoners van
Assen werd gekozen.

Maar in een demokratie gaat het niet om het beste besluit of het beste beleid.
Als je het 'beste besluit' wilt moet je het bestuur overlaten aan ambtenaren
die op deskundigheid geselecteerd worden.
Democratie is ingevoerd om besluiten te krijgen die gesteund worden door de
bevolking die er mee te maken heeft. En omdat belangen en meningen verschillen
is de vraag naar het beste besluit zinloos.

In het bovenstaande denkt Mark dat een grote schouwburg beter is dan twee
kleine. Maar als je van cabaret en modern toneel houdt zijn 2 kleine theaters
veel beter dan 1 grote. En als je niet met de auto maar op de fiets uitgaat,
is een theater in Hengelo en in Enschede ook veel beter dan alleen een grote
schouwburg in Borne.

Democratie is nu juist ingevoerd om te zorgen dat het land bestuurd wordt
zoals de burgers het willen. En dat 'deskundige' buitenstaanders het allemaal
veel beter weten is totaal niet relevant.

Emiel Stolp