Referendum

Alex Hijgenaar hijgenaar at DIA.EUR.NL
Thu Mar 4 12:56:50 CET 1999

Allen,

Ten aanzien van het referendum in Twente het volgende:

Ongeveer twee en een haf jaar geleden hield de gemeente Bruinisse een
referendum onder de bevolking inzake de voorgenomen samenvoeging van zes
gemeenten tot een nieuwe gemeente: Schouwen-Duiveland
85% Van de deelnemers was TEGEN.

Anno nu heeft het Colllege van B&W van Schouwen-Duiveland een beleidsarm
halfjaar afgekondigd. De bouw van een peperduur nieuw gemeentehuis en
diverse bezuinigingen op voorzieningen hebben de populariteit van het
gemeentebestuur tot het nulpunt doen dalen en tal van operationele
blunders hebben haar geloofwaardigheid doen slinken als sneeuw voor de
zon.

Wat leert ons dit?

Een paar dingen:

        -burgers houden over het algemeen niet van herindeling.

        -grote aantallen tegenstanders houden herindeling niet tegen.

        -herindeling is geen garantie voor beter bestuur.
        Grote(re) gemeenten hebben grotere problemen, bestuurders uit   kleinere
voormalige gemeenten moeten daar behoorlijk aan wennen.
        Dat leidt tot langdurige beleidsarmoede of -stilstand, de       wetenschap
(h)erkent dit verschijnsel.

Een voordeel: D66 Zit op Schouwen-Duiveland in de oppositie (en zat in
Bruinisse nergens in)

Groet, Alex Hijgenaar