Het was te verwachten...

Rik Jungmann rik.jungmann at WXS.NL
Thu Mar 4 01:16:34 CET 1999

Op de verkiezingsavond vorig jaar mei was Els Borst er als de kippen bij om
de deelname van D66 aan een kabinet aan te kondigen waarin D66 niet nodig
was voor een meerderheid. Ik was toen nogal verbaasd over haar snelle
conclusie. Ik was toen al bang dat dat niet goed voor de partij zou zijn.
Het verfrissende van terug gaan in de oppositie zou toen meer voor de hand
hebben gelegen en electoraal beter zijn geweest. We waren immers overbodig
in het kabinet.

Waar ik toen bang voor was is nu gebeurd.

Rosenmoller doet het fantastisch. (Gefeliciteerd!). Maar wel vanuit de
oppositie.
Terwijl Bolk en Melk elkaar voor rotte vis uitmaken (geen verheffend
schouwspel) blijft D66 beschaafd. Prima, maar helaas ook nogal onzichtbaar.

Ik vind het prima dat Thom aankondigt dat we netjes zullen blijven en dat we
ons aan het regeeraccoord zullen blijven houden. Dijkstal stelde dat met
groot genoegen vast.

Maar door alleen maar netjes te blijven heeft nog nooit iemand verkiezingen
gewonnen. En dat zal toch ook weer eens moeten.

Dus dan maar iets minder netjes en toch overwegen of dit paars nog wel op
ons zit te wachten. Als we eruit stappen gebeurt er niets. Althans op
papier. Nog steeds heeft het resterende kabinet een meerderheid.
Laat de VVD en de PvdA maar bewijzen dat ze het samen zo goed zonder ons
kunnen. Ik moet het nog zien.

Maar misschien lost de enquete het hele probleem wel voor ons op als er
paarse ministers gaan vallen...

De tijd zal het leren.

Rik.
rik.jungmann at wxs.nl