VVD en D66 samen?

Lousewies van der Laan lousewies at VANDERLAAN.NET
Mon Mar 1 14:02:46 CET 1999

De JOVD deed haar oproep op basis van een gemeenschappelijk Europees
programma, namelijk dat van de ELDR.  Dat programma wordt echter expres
vaag gehouden zodat alle fractiepartijen ermee kunnen leven. We hebben dan
ook allemaal nog aparte Europese verkiezingsprogrammas die inhoudelijk wel
degelijk verschillen. Ook in de praktijk merk je dat D66 en VVD heel anders
stemmen in Europa ondanks het feit dat we in dezelfde fractie zitten. Een
goed voorbeeld is het recente voorstel om beklemmende legbattarijen voor
kippen in Europa in 2009 af te schaffen. VVD verzette zich tegen de datum,
terwijl D66 stelde dat zonder datum de regel niets om het lijf zou hebben.
Je merkt steeds meer dat de allianties in Europa per onderwerp worden
gesmeed en niet naar politieke kleur.  Eén welverdiende pluim voor de VVD:
bij de recente motie van wantrouwen tegen de Europese Commissie heeft de
VVD met D66 voor het naar huis sturen van de betwiste Commissarissen
gestemd. Toen dat niet werd aangenomen hebben zij ons gesteund met het naar
huis sturen van de hele Commissie. PvdA wilde alleen maar een comité van
wijzen instellen, CDA stemde tegen. Zij geven dus de voorkeur aan het
beschermen van politieke vriendjes boven het terugwinnen van het vertrouwen
van de burgers in Europa.
Kortom, soms kunnen we het in Europa goed vinden met de VVD, soms minder.
Net zoals in Nederland.
Ik moet er niet aan denken om met ze samen te gaan!
Lousewies van der Laan