VVD en D66 samen?

M.J.C. Houtkamp mhoutkamp at RAAD.SCHIEDAM.NL
Mon Mar 1 23:08:05 CET 1999

Inge Hagens wrote:

> programma's van VVD en D66 wel ziet zitten dat beide partijen samengaan.
> Ik denk toch dat ze het daar niet helemaal snappen.
> Enkele jaren geleden riepen ze daar ook al dat ze het wel een goed idee
> vonden om D66 en VVD samen te voegen tot een nieuwe paarse partij. Met
> de toenmalige voorzitter van de JOVD is toen in de Volkskrant een heftige
> discussie ontstaan tussen JD en JOVD en conclusie bleek toch dat we
> niet bij elkaar passen...
>
> Zijn er mensen die daar nu anders over denken? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.
>
> Groet,

> [...]

Beste Inge,

Samengaan van D66 en VVD kan absoluut niet aan de orde zijn. Qua cultuur
en opvattingen zijn er zoveel verschillen; de gedachte opperen is alleen
al absurd.
De realiteit (o.a. ontleend aan een paar uur staan in een
verkiezingskraam, jl. zaterdag) leert wel dat veel mensen D66 en de VVD
over één kam scheren. Wij hebben dus een ernstig profileringsprobleem.
Veel ouderen, zo is mij gebleken, zien de verschillen niet meer en
beschouwen bijv. het beleid van mevr. Borst als een VVD-beleid. Dat
heeft vooral te maken met de kosten van de gezondheidszorg en het
eigen-bijdragen-beleid. Het lijkt zinvol dat nog eens goed uit te
leggen.
Tot zover,
Groet, Marcel Houtkamp, bestuur D66 Schiedam