Theater en Folders

Theo Veltman tveltman at BIZZO.NL
Mon Mar 1 00:45:42 CET 1999

IK BEN VOOR THEATER, MITS GEBASEERD OP 'WAAR WE IN GELOVEN
EN MET INTEGRITEIT'. HET THEATER BIJVOORBEELD OP DE AVOND VAN
 DE EERSTE DAG VAN HET CONGRES (DEBATING-EXPERIENCE) WAS
 ONTZETTEND LEUK (EN GOED GEORGANISEERD), MAAR OOK EEN
 BEETJE ONTLUISTEREND. HET GING NERGENS OVER (BV DE BILLEN
 VAN CRESSON) EN ER WAS VEEL EMOTIE.

INTERESSANT IS DAN INDERDAAD DAT DIE AFGELOPEN VRIJDAG
 NAUWELIJKS WAS TOTDAT HET INEENS GING OVER EUTHANASIE.
 TOEN ZAT ER OOK IEMAND ACHTER DE TAFEL DIE DURFDE TE
 PRIKKELEN. HET DOODKNUFFELEN WAS AFGELOPEN.

INMIDDELS IS ER EEN INITIATIEF VOORZOVER IK WEET OM EENS IN EEN
 KLEIN GROEPJE EEN VOORSTEL VOOR TE BEREIDEN OM EEN DEBAT
 ZODANBIG IN TE RICHTEN DAT ER VLEES OP DE (EMOTIONELE) VORK
 ZIT. MISSCHIEN WEL DOOR ER ECHT THEATER VAN TE MAKEN.
 OVERIGENS IS D66 NIET DE ENIGE PARTIJ DIE LAST HEEFT VAN
 'MATHEID'. IN DE VN VAN DE AFGELOPEN WEKEN HEB IK GELEZEN DAT
 ZOWEL CDA (BIJ MONDE VAN HAAR VOORZITTER) ALS PVDA
 BEHOEFTE HEBBEN AAN SCHERPERE STELLINGNAMES EN DAARMEE
 OOK GROTERE BETROKKENHEID VAN ANDEREN IN DE
 MENINGSVORMING. OOK LAS IK VAN EEN MISLUKT EXPERIMENT WAAR
 MEN THEATERMENSEN HAD GEBRUIKT MET DE HOOP EEN PUBLIEK
 DEBAT TE KRIJGEN MET BURGERS. DAT WAS ECHTER WEER TYPISCH
 BESTUURLIJK OPGEZET; WAAR HET DEBAT PLAATS VIND, WERD NIET
 GEREAGEERD OP DE RESULTATEN. KORTOM: ER IS WERK AAN DE
WINKEL.

ECHTER: OOKAL IS HET BELANGRIJK OM NA TE DENKEN OVER VORM
 EN PROCES VAN HET DEBAT; WE MOETEN OOK INHOUDELIJKE
 STANDPUNTEN GAAN INNEMEN DIE TOT DE VERBEELDING SPREKEN.
 IN DE VOORZET STAAN ER EEN AANTAL AANZETTEN. HET ZOU GOED
 ZIJN INDIEN WE DIE GEBRUIKEN OM IN POLITIEKE PODIA EN
 VISIEDAGEN DE ZAKEN NADER TE CONCRETISEREN, BV IN
 PRIKKELENDE STELLINGEN (bv "iedere burger moet zo die dat wenst de
gelegenheid hebben om op verantwoorde en menselijke wijze euthanasie te
plegen; dat geldt ook voor gevangenen").

D66 KAN DUS OOK HIER (debat, betrekken burgers) VERNIEUWEND
ZIJN...........OPSCHUDDING KAN MISSCHIEN NOG NET EEN RPIKKEL GEVEN. HOE
VERDER?

THEO