Idealen & Politieke Agenda

Tom Kok tomkok at WXS.NL
Mon Mar 1 00:13:35 CET 1999

Idealen & Politieke Agenda

Sommige democratische idealen hebben niet meer de kracht om een
culturele doorbraak te forceren. Ze zijn en blijven wel een inspirerend
deel van onze idealen en ik verwacht overigens de komende jaren met de
gekozen burgemeester te winnen.

De ervaringen daarentegen met de kracht van deelname door iedereen aan
de politiek als baanbrekend onderwerp zijn beter. Voor de beste
beslissing is iedereen nodig. Als D66 in staat is om het referendum met
kracht in te voeren in Nederland, dan veroorzaken we een doorbraak in de
politieke status quo.

In mijn speech vrijdagavond in Utrecht bij de presentatie van De Voorzet
van Opschudding heb ik heftig partij gekozen voor de lijn van de
idealen, voor de lijn van de verbeelding, voor de politieke droom. Dat
is een niet door alle D66-ers gedeelde lijn, maar ik sta ervoor en ik ga
ervoor. En het ik vind het absoluut het risico waard om deze lijn meer
uit te dragen.

Vanuit de keuze voor een idealistische lijn, heb ik vijf onderwerpen in
de schijnwerpers gezet voor de politieke agenda van D66:

De overstap van Nederlander naar Europeaan.
Een ideaal waar toekomst in zit. Sloop de benauwde nationale
redeneringen en durf voor je idealen te gaan op een Europese schaal.

Ontwikkelingsrelaties.
Niks "twintig jaar mislukt beleid", "het helpt toch niet" en "het mag
wel wat minder". Ons hart zit maar op één plaats en dat is links van het
midden. En dat betekent voor mij dat ik er onverminderd in geloof onze
rijkdom te delen. Om te beginnen met kinderen die in de wereld in
armoede leven. Elke gulden, besteedt aan een kind. is goed besteed.

Nederlandse bewapeningsindustrie.
Wij prijken op een onvoorstelbare zevende plaats in de lijst vn
wapenexporterende landen in de wereld. Dat moet dus zo niet door als wij
daar wat over te zeggen hebben. En dat hebben we.

De verzorging van ouderen in verpleegtehuizen.
Onder de maat. Zo kunnen we niet met onze mensen omgaan.

De intensieve veehouderij.
"Ik zet mijn hokken direct weer vol", lees ik in de krant van een
varkensfokker. Dat zullen we toch niet meemaken! Die intensieve
veehouderij is een volstrekt uit de hand gelopen deel van onze
samenleving: onbeschaafd, een risico voor de volksgezondheid.

En overigens heb ik opnieuw neergezet dat Indonesië die Xanana Gusmao
van oost Timor onmiddellijk moet vrijlaten.

Wat ik in Utrecht heb gezegd is ook de lijn geweest van mijn
congrestoespraak in Veldhoven. In die speech kwam nog een zesde aanzet
voor de politieke agenda voor:

Herbezinning Nederland distributieland.
Zolang we trots zijn op Nederland als grootste aanvoerhaven via de zee
en de lucht voor Europa, zal onze infrastaructuur overbelast blijven.
Ook al kán iets, dan moet je het niet altijd willen. Nederland heeft
niet de inrichting om alle goederen voor Europa door heen te sjouwen.
Dus moeten we deze nationale ambitie loslaten en vervangen door nieuwe
economische ontwikkelingssectoren.

Zowel met mijn standpunt over de baanbrekende rol van dealen, als met de
voorzetten voor de politieke agenda neem ik politiek stelling. Niet
namens het Hoofdbestuur, wel als partijvoorzitter.

Graag jullie reactie.

Tom Kok
partijvoorzitter