omroepbijdrage

Aernoudt Bottemanne bottemanne at CAPITOLONLINE.NL
Wed Jun 30 21:46:13 CEST 1999

J.L. Swarte wrote:

> Het belangrijkste argument tegen fiscalisering van de omroepbijdrage is m.i.
> dat het vrije woord niet afhankelijk mag worden van de lotgevallen van de
> schatkist. De overheid moet zich zo weinig mogelijk bemoeien met de media of
> dat nu een dagblad is of een radio-omroep.
> Joop Swarte

Dat zou mooi zijn als dat zou kunnen. Helaas ben ik van mening (ik zou er graag
een andere mening op na houden) dat de media aan leiding hebben gegeven, en nog
steeds geven dat er met regelmaat overheids ingrijpen gepast zou zijn: kijk eens
om een uur of 7  naar de televisie. De meeste kinderen zijn dan nog op. Moet je
voor de loleens zien wat een geweld en andere zaken er op de televiesie zijn. Ik
denk dat het hoog tijd wordt dat daar eens wat aan gebeurt. De inkomsten via de
belasting innen  heeft dan het voordeel dat er druk gezet kan worden op de
media.
Helemaal eerlijk is dat niet, omdat er dan mensen belasting betalen waar ze (het
zijn er niet veel maar toch) geen gebruik van maken. Toch denk ik dat het de
minst kwade zou zijn.

Aernoudt