zwakke concurrentiepositie door innovatieve achterstand

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Wed Jun 30 08:23:17 CEST 1999

Bas van Gils schreef:
>     De Nederlandse overheid en het bedrijfsleven lijken steeds minder geld
>     over te hebben voor wetenschappelijke en technologische
ontwikkelingen.
>     Dat leidt tot een verminderde concurrentiekracht ten opzichte van
andere
>     landen.

Of dat laatste inderdaad zo is betwijfel ik.
Onderwijs is een peperdure investering met een uiterst onvoorspelbaar
rendement.
Als ik mijn computer openschroef, zie ik "made in China", niet "made in
kennisland Nederland" (by Tulip ....).

Waarom ? Omdat in China de loonkosten een fractie zijn van hier,  zo laag
dat we dat hier niet meer met investeringen in machines kunnen verslaan -en
dat zelfs bij een historisch lage rentestand = goedkoop investeren-.

Waarom zijn die loonkosten daar zo laag ? Onder andere omdat de overheden
daar weinig belastingen heffen om bv. onderwijs uit te financieren (( In het
geval van het ex-communistische China komt daar nog bij dat daar veel
efficiënter met onderwijsgelden werd omgesprongen omdat er geen exorbitante
salarissen werden betaald aan mensen die op kosten van de samenleving
onderwijs hadden genoten. Resultaat: voor weinig geld een goed opgeleide
bevolking )).

Dankzij de wereldwijde liberalisering van de markten lopen onze
investeringen in onderwijs zo extra risico. Logisch dus dat het
bedrijfsleven vrijwel geen animo heeft om erin te investeren want die willen
ook blijven leven.

Met onderwijs is hetzelfde aan het gebeuren als wat er bij andere
collectieve voorzieningen al langer zichtbaar is:  namelijk dat de norm
gezet wordt door het land dat er het minst aan uitgeeft (lees het laagste
voorzieningen niveau weet te realiseren) minus de kosten voor verder van
huis produceren. Dit proces stop je niet met een meer van hetzelfde
oplossing (meer investeren in hetzelfde onderwijs, dus nog duurder
produceren) maar door een maatregel die het systeem verandert, bijvoorbeeld
een ontwikkelingshulpheffing op produkten uit lage lonen landen (bescherming
van de eigen markt) of het drastisch verlagen van salarissen in het
onderwijs (meer produktie tegen dezelfde kosten).

Met vriendelijke groet,

Max Kok