Afdeling Cyberspace (HB uitwerken aub)

vincent vincentn at XS4ALL.NL
Tue Jun 29 19:52:49 CEST 1999

Op de lijst blijkt er behoefte te bestaan aan wat meer politieke vorm,
dan uitsluitend vrijblijvende discussie. Dat leid ik af uit de
regelmatig opduikende vraag of de fractie een zinnige bijdrage aan de
lijst wil leveren, uit oproepen om live bijeenkomsten te organiseren en
uit de vraag aan het HB om de inzet van mensen op deze lijst te
kanaliseren.

Welnu, wat belet een groep ter grootte van een half congres om een
afdeling op te richten? Een afdeling landelijk-permanente, waar zo'n 250
mensen permanent aanwezig zijn. Dat is nog wel eens wat anders dan die 2
miezerige congresjes per jaar met een select gezelschap van 500
vergadertijgers. Iedereen neemt deel aan debatten waar hij/zij
belangstelling voor heeft.  Op de live-congressen neemt tegenwoordig ook
niet iedereen meer deel aan ieder debat. Daar heeft men fringe-meetings.
Het argument dat het internet voor een select publiek toegankelijk is
gaat niet op. Congressen worden ook slechts bezocht door steeds dezelfde
diehards die de reis plus kosten kunnen betalen en er tijd voor hebben.

Ik pleit overigens niet voor afschaffing van landelijke congressen. Een
afdling cyberspace is een aanvulling op de normale gang van zaken.
Mensen die zich niet nodeloos naar het andere eind van Nederland willen
slepen, zijn politiek minder buitengesloten. En andersom, als er geen
tijd is om een extra congres te organiseren, is het congres al aanwezig.

Overigens heeft zo een formele aanpak niet mijn voorkeur. Maar door de
jaren lijkt het niet anders te kunnen. Ooit had ik de hoop dat binnen
een lijst als deze, op vrijwillige basis een goed samenspel tussen de
TK-fractie en een half congres aan leden kon ontstaan. Een beetje
discipline van onze kant om tot enigszins geordende besluitvorming te
komen, en een stevige inbreng vanuit de fractie en HB had dit allemaal
waar kunnen maken. Maar de geluiden die ik uit HB en fractie hoor zijn:
Ach, het is maar een vrijblijvend discussielijstje.

Nou fractie en HB, dan maar op een formele manier: Ik verzoek u hierbij
plannen uit te werken voor een afdeling Cyberspace.

Met vriendelijke groeten, Vincent Nijhof