burgemeesterbenoeming

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Tue Jun 29 10:07:36 CEST 1999

J.C.H. Timmermans wrote:

> Democraten,
>
> Wat me opvalt in de discussie is het feit dat iedereen schijnt te
> weten wat de
> exacte voordracht van de vertrouwenscommissie is geweest. Zelf Boele
> Staal
> schijnt uit de school te hebben geklapt en Bert Bakker geeft ook al
> aan dat
> er twee gelijkwaardige kandidaten zijn geperesenteerd.
> Uit de praktijk weet ik dat een " vertrouwenscommissie " niet uit de
> school mag
> klappen en de commissaris van Provincie zeker niet.
Precies! Want die CvK is ook maar een benoemde en niet gekozen
functionaris.

> Ook ik vindt dit gedoe met een vertrouwenscommissie niet meer van deze
> tijd.
> Ook daar en zeker in het vervolgtraject wordt vaak een partijpolitiek
> spel gespeeld
> waar wij niet op zitten te wachten. Daarom maar zo snel mogelijk de "
> gekozen
> burgemeester " ingevoerd. Waar blijft dit experiment D66 fractie ?

Ik blijf zelf, om allerlei redenen, mijn twijfels houden over de gekozen
burgemeester. een beetje vanuit de angst voor het "Hadjememaar"effect.
Maar wat mij wel ergert is dat er goede en bekwame bestuurders zijn die
nooit burgemeester kunnen worden omdat zij geen partijkaart op zak
hebben. wie pleit voor de benoemde burgemeester zou mijns inziens ook
moeten pleiten voor de niet politiek gebonden burgemeester.
Cathja