Meningen over de huidge onenigheid

Ariean van de Groep jvdgroep at WORLDONLINE.NL
Mon Jun 28 21:35:50 CEST 1999

In het kader van een discussie over de huidige gang van zaken rond het burgemeesterschap van de gemeente Utrecht wil ik de deelnemers van deze lijst vragen naar hun mening. Ik merk uit de bijdragen over dit onderwerp dat er grofweg twee kampen zijn:

De ene groep vindt dat D66 het slachtoffer is geworden van machtspolitiek van PvdA. Aanwijzing daarvoor zou het zwaaien met de portefeuille van Minister Bram Peper zijn om een de benoeming van een partijgenoot goedgekeurd te krijgen. D66 zou daardoor een nederlaag hebben geleden omdat men alweer moest inbinden (net als bij het referendum en de benoeming van Sorgdrager als ombudsman).

Een andere groep vindt (met minister Peper) dat D66 zelf machtspolitiek bedrijft door in te zetten op een eigen kandidaat die niet de eerste keus van de vertrouwenscommissie was. Men vindt het advies van een vertrouwenscommissie nog het meest democratische alternatief, bij gebrek aan een gekozen burgemeester. D66 zou daarom de voorkeur van de commissie moeten steunen.

Dat zijn nogal uiteenlopende meningen. Ik ben benieuwd hoe men hier over denkt. Zeker nu de zaak enigszins uit de hand dreigt te lopen. Misschien ligt de waarheid wel in het midden en zijn PvdA en D66 beide bezig geweest met een schaamteloos spelletje partijpolitiek en heeft de gewoon PvdA gewonnen omdat ze simpelweg de grootste zijn (en door de voorkeur van de vertrouwenscommissie ook wel een heel sterk argument hadden). D66 geeft in zijn manier van reageren echter blijk van een soort Calimero-complex: Zij zijn groot en ik is klein en dat is NIET eerlijk...

Ariean van de Groep