burgemeesters geweerd

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Thu Jun 24 13:16:53 CEST 1999

Atilla Arda schreef:

>Onlangs hoorde ik dat de Nederlandse burgemeesters zijn geweerd bij
een
>Europees overleg van burgemeesters. Reden: niet democratisch gekozen.
>
>Weet iemand of dit juist is en of dit publicitair kan worden
gebruikt?

Het Congres van Lokale en Regionale Overheden van Europa, een orgaan
van de Raad van Europa, heeft de Nederlandse regering opgeroepen om de
Nederlandse wetgeving op dit punt in overeenstemming te brengen met
het Europees Handvest voor Lokaal Zelfbestuur (zie
http://www.coe.fr/cplre/eng/eactua/ecpsession6/cplre3e.htm).

Het enige andere land in Europa waar de burgemeesters nog niet gekozen
worden is Georgië, en dat land heeft binnen drie jaar beterschap
beloofd.

Ik heb nog niet gehoord dat Nederlandse burgemeesters al daadwerkelijk
zijn geweerd, wel dat er sprake van was om dit in de toekomst te gaan
doen.

Groeten,

Herman

Herman Beun                                                Arnhem
http://www.euronet.nl/~in000622/                       Gelderland
CHBeun at worldonline.nl                                   Nederland
                                                               EU
** Representative democracy is a contradiction in 4 year terms **