Bolkestein-Sorgdrager

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Sun Jun 20 20:43:47 CEST 1999

Beste lijsters en spreeuwen,

Ik heb liever een kritische en intellectuele Bolkestein als EU-commissaris
dan een bestuurlijk zeer zwakke Sorgdrager als NL-ombudsman. Laat ik
bekennen dat ik vijf jaar terug ook zeer gecharmeerd was van de twee
verrassingen van Van Mierlo: Borst en Sorgdrager. Eindelijk geen
beroepspolitici maar mensen uit het veld. Vrouwen ook nog, en dat was
helemaal mooi meegenomen. Maar binnen een jaar was het al hommeles met
Sorgdrager. OK, justitie was (en is) een CDA-wespennest, maar haar zwakke
optreden lokte ook veel uit. Het drugsbeleid was shit (4 wietplantjes
geduld, etc.), de affaire Lancee deed bij mij de deur dicht. Dat kan en kon
absoluut niet. En ze is, als ik luister naar mijn omgeving, nog steeds zeer
inpopulair. Omdat bijna de helft van de ombudsklachten over justitie gaan,
is Sorgdrager absoluut ongeloofwaardig en niet op haar plaats. Sneren als
'D66 de boerenpartij voor intellectuelen' hoor ik toch iets te vaak. Een
ombudsman die wordt uitgelachen door ambtenaren, daar hebben we niks an. En
dat was alvast wel de praktijk op justitie.

Waar justitie zich een blinddoek ombindt, hoeft een politieke partij deze
geste niet te volgen! Beste mensen, even de ballen en de borsten inbinden en
de klep dicht, hup in het koude water, en laat het alsjeblieft een ander
worden.

Henk Vreekamp, Utrecht