Apotheker

L.Hacquebord L.Hacquebord at LET.RUG.NL
Tue Jun 15 11:10:10 CEST 1999

Ik kan het niet laten toch even te reageren op de berichten over
Apotheker. Zijn optreden in Buitenhof heeft voor mij veel goed
gemaakt. Ik was nogal verbolgen over zijn aftreden. Nu hij het heeft
uitgelegd is de boosheid weggeebt en heeft die plaats gemaakt
voor een zekere bewondering. kennelijk hebben we hier te maken
met een politicus met een opvatting.
Toch blijft de vraag wat hij met zijn aftreden heeft bereikt mij bezig
houden. Misschien was het beter geweest toch eerst even de
uitspraak van de rechter af te wachten want net nu Kok begint in te
zien dat er een andere oplossing moet komen gaat Brinkhorst
volgens de Volkskrant van hedenmorgen gewoon door met deze
ondoordachte wet. Politiek is vaak ook slikken, wachten,
terugkomen en uiteindelijk toch je doel bereiken in dit geval minder
varkens. Lange adem dus. Misschien was het voor de zaak beter
geweest als Apotheker was blijven zitten. Hij heeft daar niet voor
gekozen en daar heb ik nu vrede mee.
Dat Ter Veer zo stil is verwondert me niet. Toen de varkenszaak
speelde moest hij herkozen worden. Dus grote broek aan trekken,
veel lawaai maken, veel  in de publiciteit, hoog op de lijst en zo de
volgende vier jaar veilig stellen. Zo gaat dat toch? Nu de zaak
ingewikkelder blijkt te zijn is het innemen van een standpunt ook
moeilijker. Even afwachten dus en pas je standpunt formuleren als
het echt nodig is. Er is tijd. Er komen voorlopig immers geen
verkiezingen. Dat politiek ook inhoud moet hebben en dat je een
visie moet hebben om een probleem op te lossen is onder politici
kennelijk niet zo'n algemeen verspreide gedachte als ik dacht.
Jammer!
Louwrens Hacquebord

> Wat mij nog het meeste opvalt rond het aftreden van Apotheker is de stilte
> die Ter Veer betracht. Toen Van Aartsen die onmogelijke wet indiende, was
> hij nog roomser dan de Paus terwijl toen ingewijden al zagen aankomen dat de
> wet onhoudbaar was. Apotheker heeft dat goed ingeschat en is met nieuwe
> voorstellen gekomen maar ja, Paus Kok gaf bevel te wachten tot na de
> uitspraak van de rechter. Nu is die uitspraak er en ik ben benieuwd wat er
> van komt. Gaat de nieuwe minister nu het plan Apotheker uitvoeren? Gaat de
> [...]

Louwrens Hacquebord
Arctic Centre
University of Groningen
PO Box 716              Tel. +31 50 3636834
9700 AS Groningen       FAX. +31 50 3634900
The Netherlands         http://www.let.rug.nl/arctic/