fractie

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Mon Jun 14 17:36:25 CEST 1999

Ik weet niet of de lijsters representatief zijn voor de algemene stemming
binnen D66 maar als ik de berichten op deze lijst lees, is er vrijwel
niemand die tevreden is. Toch was iedereen zo enthousiast toen bleek dat een
paarse coalitie mogelijk was na de voorlaatste verkiezingen. De eerste grote
teleurstelling was wat mij betreft dat rare gedetailleerde regeeraccoord
waardoor de Tweede Kamer vrijwel buiten spel kwam te staan. Persoonlijk had
ik dat niet voor mogelijk gehouden maar goed, er waren toch zeker ook goede
zaken te melden. Paars II is m.i. van begin af aan een mislukking geweest.
Na de verkiezingsnederlaag was er volgens mij geen reden weer in het kabinet
plaats te nemen. Wat er fout was gegaan, werd door de kkiezer kennelijk aan
D66 geweten en niet aan de coalitiepartners. Nadat de kiezer gesproken
heeft, moet je niet doen alsof de kiezer niet bestaat, en dat is nou precies
wat er gebeurde. Wij horen niet in dit kabinet thuis.
Ik was het weer van harte eens met De Graaff toen hij na het afblazen van
het correctief referendum uit het kabinet wilde stappen. Maar als je nogal
pathetisch zo'n stap aankondigt, kan je het natuurlijk niet maken weer terug
te krabbbelen. Dan komt daar overheen nog eens het aftreden van Apotheker.
Je kon er op wachten dat de VVD en PvdA hun handen in onschuld zouden wassen
en bovendien geven ze hem nog een schop na ook. Toch blijven we zitten. Het
is echt tijd voor schoon schip hetgeen betekent dat we voor de volgende
verkiezingen ook heel kritisch naar de kandidatenlijst moeten kijken. Een
aantal van de huidige fractieleden zal niet mogen terugkomen.
Joop Swarte