Grondwetswijziging

Max Curfs m.curfs at GIRONET.NL
Sat Jun 5 21:46:59 CEST 1999

J.L. Swarte schreef:

> Aan: Herman Beun:
> Die Deense en Ierse methode vereist dan wel een wettelijke regeling van het
> referendum en dat is nou juist mislukt. Maar, laten we de gebneurtenissen
> nou gewoon een op een rij zetten zonder al te veel gemopper op anderen.
> Het referendum is gestrand op 1 stem tekort op een 2/3 meerderheid in de
> Eerste Kamer. Dat was heel teleurstellend maar meer ook niet want het was
> een wetsvoorstel van niks. Onder het nu verworpen wetsvoorstel zou nooit van
> z'n leven een referendum hebben plaatsgevonden omdat de drempel veel te hoog
> [...]

 Uitstekend! Ook ik begrijp niet dat D66 (begrijp me niet verkeerd, ik ben
democraat), terwijl ze toch dualisme in de politiek nastreven, het zo'n probleem
vinden dat 1 VVD-senator het -toch uitgeklede- referendumvoorstel wegstemt.
Natuurlijk is Wiegel een opportunist pur sang. Maar waarom is het nu geen
probleem dat er PvdA-dissidenten meestemden met de oppositie?

Max Curfs