Zinloos bombardement

M.S. van der Land msvdland at EURONET.NL
Fri Jun 4 22:30:45 CEST 1999

Beste Hein,

Helaas moet ik constateren dat je er met je analyse van de stand van zaken
met betrekking tot Kosovo nogal naast zit.
Je stelt dat Servië met het voorstel van de G8 akkoord kan gaan omdat er
alleen NAVO-troepen in Kosovo gestationeerd zullen worden en niet in Servië.
Niet is minder waar. De Serven beschouwen Kosovo als een onvervreembaar en
integraal onderdeel van Servië. Sterker: Kosovo is de bakermat van de
Servisch orthodoxe kerk en daarmee van de Servische nationale identiteit.
Kosovo = Servië in de ogen van de Serven. NAVO-troepen in Kosovo worden door
de Serven dan ook net zo goed als een invasie op het Servisch territoir
beschouwd als een troepenmacht in Servië zelf.
(In dit kader is het goed even eraan te herinneren dat Servië en Kosovo
beide deel uit maken van de soevereine staat Joegoslavië. Milosevic is
president van Joegoslavië en niet alleen van Servië.)
Verder stel je dat bij Rambouillet het UCK erkend werd als
onderhandelingspartner namens de Kosovo-Albanezen terwijl ze nu worden
ontwapend. Daartegenover stel ik dat het UCK tot op de dag van vandaag door
de internationale gemeenschap wordt erkend als de vertegenwoordiger van het
UCK (dat is niet veranderd) en dat ook volgens Rambouillet ontwapening van
het UCK had moeten plaats vinden (ook dat is niet veranderd).

Iedereen moet heel goed begrijpen waarom Milosevic nu opeens deze draai
heeft gemaakt. Niet vanwege de bombardementen. Niet vanwege Tsjernomirdin.
Niet vanwege Athisaari. Milosevic is een schaker die weet wanneer het tijd
is om een bepaalde tactische zet te doen. Hij weet dat het binnenlandse
verzet de laatste weken enorm is toegenomen. Hij weet dat dit het moment is
waarop hij een concessie kan doen en tegelijjkertijd een goed verhaal naar
zijn achterban kan hebben. Milosevic houdt zo de gemoedstoestand onder de
bevolking in evenwicht. Dat moet hij doen, want dat is de basis van zijn
positie. Wanneer de binnenlandse steun in Joegoslavie omslaat, is het gedaan
met Milosevic.

De bombardementen hebben aanzienlijke schade aangericht in Joegoslavie,
veelal op essentiele, strategische punten. Electriciteitscentrales, de
olievoorziening, telecommunicatielijnen, transportvoorzieningen. Deze
resultaten, die HELAAS met bombardementen moesten worden afgedwongen, hebben
geleid tot de binnenlandse reactie in Joegoslavie zelf, waar de stap van
Milosevic nu een direct gevolg van is.
Denk niet dat het nu is afgelopen. De crisis is nog lang niet over! Ik
betwijfel zelfs of het akkoord dat nu aanstaande lijkt, daadwerkelijk
gesloten en uitgevoerd zal worden. We hebben te maken met een psychopaat die
bereid is alles te offeren voor de victorie van het Servische volk. Dat is
de aard van de Serven - vechten tot het bittere eind, voor de nationale
trots.

Kosovo wordt vervolgd.

Menno van der Land