Zuid-Holland als grootinvesteerder

D Sundman dsundman at NETLAND.NL
Fri Jul 30 11:53:09 CEST 1999

Verver wrote:

> [...]
> zaken mogen afhandelen voor B&W. Formeel zou dit niets uit mogen maken,
> maar informeel betekent dit dat het mogelijk is dat de ambtenaar zich
> een bepaalde (macht) status toeeigent. Ieder mens is niet gelijk en ik
> ken in de Brummense situatie echt een paar die daar op kicken. Sommige
> Wethouders vinden dit ook wel gemakkelijk en het leed is geschied. De
> buitenwereld (lees de burgers) geeft daardoor de ambtenaar automatisch
> meer macht, gaat er zelfs vanuit dat wat de ambtenaar zegt door de
> "gemeente" geacoordeerd is, gaat met de gekste opmerkingen accoord en de

Tja, toch lijkt het mij nog steeds dat 'de ambtenarij' zich die macht
toe-eigent en 'de burger' daar als buitenstaander niets aan kan doen.
Dus is er in bijna alle gevallen sprake van de 4de macht die,
oneigenlijk of zelfs onwettig, de dienst uitmaakt. Als de burger dit
niet op feiten kan controleren is de democratie een lachertje en stemmen
niet nodig. Het is voor de burger in de praktijk onmogelijk de
soort corruptie die je hier beschrijft te controleren. Het is bijna
dagelijkse kost geworden...

> Nog deze week werd ik aangesproken door mensen
> die keihard beweerden dat een van onze topambtenaren iets tegenhield wat
> de wethouder goedgekeurd had. Bij intern informeren bleek dat het wat
> anders in elkaar zat, maar het geeft wel aan dat door het lager in de
> organisatie leggen van bevoegdheden, de burger de ambtenaren automatisch
> meer macht toekent en menig ambtenaar deze ook pakt.

'De burger' doet dat dus niet (of ik begrijp de term burger niet zoals
je dat hier bedoeld). Als je met burger b.v. de Cvk bedoeld, dan zie ik
dat toch anders, hij/zij wordt zonder uitzondering uit de politiek of
ambtenarij aangesteld.
Op staatsniveau is al jaren, soms gewild, de controle zoek. Sterker nog
in de tweede kamer komt het merendeel van de leden uit de ambtenarij.
Vandaar..

Wat dat betreft is Mevr. Sorgdrager een duister voorbeeld.
Voor haar gold het volgende gedicht van Prins Vogelvrij niet:
Het gladde ijs, een paradijs
Voor de man, die dansen kan

> Alleen een sterk College houdt hier nog greep op. In Brummen is de helft
> het College zwak, of heeft het te druk met eigen bureau'tjes, dus loopt
> het mandateren naar de ambtelijke organisatie op dit moment echt niet zo
> lekker.
>
> Greetje Verver

Het woord mandateren geeft me de griezels. Het werkt de Engelse
uitdrukking "You lie and I swear to it" in de hand.
However, deze dag, net als gisteren, is weer Super de Luxe..
mvg dirk sundman