AW: Zuid-Holland als grootinvesteerder

Verver brummen at D66.NL
Thu Jul 29 10:05:16 CEST 1999

Marc-Jan Ahne wrote:

> Beste Greetje,
>
> Met het eerste gedeelte van je betoog ben ik het volledig eens maar je
> slotzin begrijp ik niet, in hoeverre is er sprake van negeren van de
> grondwet?
>
> Groetjes
>
> Marc-Jan

In de wet staat aangegeven dat de Provinciale Staten het budgetrecht
hebben. Dat is een basisrecht, waaraan niet getornd kan worden tenzij de
PS het uitgeven van bepaalde bedragen mandateerd aan GS. Voorbeeld: een
begroting bestaat uit bepaalde te verwachten uitgaven in dat lopende
jaar. Je kunt de afspraak maken dat, zolang de uitgaven binnen deze post
blijven GS een zekere vrijheid van handelen heeft. Bij overschrijding
moet er teruggekoppeld worden naar PS.
Dit zware basisrecht is volgens mij vastgelegd in de Grondwet. Wat ik
zeker weet is, dat het gerechtelijk vastgelegd is, en als gevolg hiervan
het de CvK willens en wetens deze wet overtreden.

Greetje Verver