Zuid-Holland

J.H. Stuurman jostu at GIRONET.NL
Mon Jul 26 22:35:55 CEST 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
    Van: J.L. Swarte <jlswarte at multiweb.nl>
    Aan: D66 <D66 at NIC.SURFNET.NL>
    Datum: zondag 25 juli 1999 12:37
    Onderwerp: Zuid-Holland

    Vooral aan Marc-Jan (ik heb toch maar meegelezen)
    Ik heb geen commentaar gehad op die affaire omdat de stommiteit zo groot en <<<<<<knip>>>>> De PvdA hield hem nog de hand boven het hoofd ook. Ik hou er niet van commentaar te leveren op andere partijen, we hebben het al druk genoeg met D66, maar dat de fractie nog wel met die dwaas door wilde gaan, sloeg voor mij alles. Hij is weg en ik hoop dat het voor de belastingbetaler relatief goed afloopt. Volgende keer niet op de PvdA en de VVd stemmen, voor straf, iets anders kan de kiezer niet doen
    Joop Swarte

    D66 heeft zich in deze, zo blijkt uit navraag bij de fractie van PS helder opgesteld. Onder het motto van wat vinden wij ervan en laten wat dat ook merken ook heb ik de fractie aangesproken op het feit dat ik zo weinig in de media merkte van hun standpunt. Citaat van Linze Schaap (lid D66-fractie Ps ZH): "Wij zijn een van de eersten geweest die gezegd hebben dat gedep. De Jong de eer aan zichzelf moet houden. Dat is door TV-West uitgezonden (zo heb ik mij laten vertellen). Ik heb vorige week vrijdag ook het RTL-nieus gehaald. Gisteravond (officiele ingelaste PS-vergadering over het te verrichten onderzoek) heb ik nog een kort interview met TV-Rijmond gehad. En diverse andere perscontacten. Onze lijn:
    - stoppen met die merkwaardige leningen; kasgeldoverschotten moet je bij gerenommeerde instelling onderbrengen, risico moet je niet lopen.
    - gedep. neem je verantwoordelijkheid
    - laat we in vredesnaam grondig uitzoeken wat er allemaal mis is (en dat is veel...)
    - daarvoor is een volstrekt onafhankelijk onderzoek noodzakelijk.
    Waarom we dan toch zo weinig aandacht krijgen, vraag ik me ook af. Kijk, de VVD heeft de zaak aangezwengeld; ze zijn de grootste fractie en krijgen alleen al daarom meer persaandacht. Misschien benaderen ze de pers beter, intensiever, wie weet. Maar zij hebben simpelweg meer feiten aan het licht gebracht; waar ze ze vandaan halen weet ik niet. Neem van mij aan dat ik ook graag wat meer pers voor D66 zou hebben. Maar helderder dan ik tot nu toe ons standpunt verwoord heb, kan ik het niet doen. Dat bijv. de NOS liever een interruptiedebat over verantwoordelijkheden tussen VVD en PVDA uitzendt, dan tussen D66 en PVDA, is jammer, maar eigenlijk wel logisch. "

    John Stuurman
    Oud-Beijerland
    tel. 0186-618853
    tel. 0186-646151 (werk)