Onafhankelijkheid scholen in het geding?

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Thu Jul 22 10:14:19 CEST 1999

>Waarom wel?Das typisch iets voor het reguliere onderwijs.Het is niet snel aan
>verandering onderhevig, en kost praktisch niets om te onderwijzen

Neen, dus. Het gaat hiet om 'toplessen' en niet om de basis (als er geld
uitgaat, moet er ook weer geld binnenkomen en de balans moet kloppen). Het gaat
juist om de echt ingewikkelde zaken die wel continu aan verandering onderhevigd
zijn. Denk bv. maar aan de steeds veranderende vormen van kapitaalverstrekking
en de daar bijbehorende risico's. Of onderwerpen als 'emerging markets'. Maar
ook nieuwe econometrische inzichten. Mensen die dit leuk vinden en hoogbegaafd
zijn, kunnen hier veel aan hebben, al was het maar als stimulans.
Als het alleen maar om de aan weinig verandering onderhevigde onderwerpen gaat,
hoef je nergens toplessen voor te verzinnen. De formule om de
middelpuntvliedende kracht te berekenen geldt nog steeds en electriciteit wordt
nog steeds veroorzaakt door een vermoedlijke verplaatsing van electronen. Dat
wisten we al en daar stimuleer je je talenten niet mee.

>Een cursus logisch denken lost dit aardig op voor, vlugge denkers die aanleg
voor
>het debat hebben. Zij die dat niet bezitten kunnen het ook van d Brauw niet
leren.
>Kijk maar naar de techniek van het CDA in vergelijking met de SP bijvoorbeeld.

Ten eerste wordt het *gesponsord* door De Brauw, wat dus niet hoeft te betekenen
dat ze ook de lessen/cursussen verzorgen en ten tweede gaat het niet om het
logisch denken of aanleg voor debat (als de kandidaten dat niet hebben, komen ze
sowieso niet in aanmerking), maar om het stimuleren van deze leerlingen.

>Die ervaring heb ik...Ik vind zoiets zeer gevaarlijk.

Ik dacht dat ze juist vrij positief waren.

>Ik kan je aanbevelen het boek Hidden Persuaders te lezen.Met jonge (lege)
hoofdjes
>moet je zeer voorzichtig omspringen.

Mee eens, maar te beschermend optreden werkt nu juist contraproductief voor de
leerlingen die ik als doelgroep voor ogen heb. Kinderen zijn meer beinvloedbaar
dan volwassenen, maar kunnen ook wel een eigen mening vormen. Veel hangt ook af
van de instelling die de ouders meegeven.

Groet,

Chido Houbraken

`Externe E-Mail wordt door DNB niet gebruikt voor het aangaan van
verplichtingen`

`Any e-mail messages from The Nederlandsche Bank are given in good faith
but shall not be binding
nor shall they be construed as constituting any obligation on the part of
the Bank.`