Werk en (basis)inkomen

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Tue Jul 13 15:04:13 CEST 1999

At 00:52 13-7-99 +0200, Arjan Stoffels wrote:
> [...]

        Dan wordt je er tenminste niet meer op aangekeken dat je, anders dan
"werkenden", een uitkering of bijstand krijgt. Iedereen krijgt dat
basisinkomen en *iedereen* leeft dus (gedeeltelijk) "op onze kosten", op
kosten van de staat. Hopelijk komt er dan ook wat meer waardering voor hen
die onbetaald aktief zijn en wordt je er alleen maar op aangekeken als je
helemaal niets doet ("achter de geraniums zit").

>Technisch zal het vast mogelijk
>zijn en jouw cijfers zal je vast wel een paar keer nagerekend hebben. (Laat
>ze maar 's los op de lijst, ik ben heel benieuwd, in elk geval naar de grote
>lijnen.)

Hier wat cijfers (uit een vorig mailtje in Mei):

Voor Nederland '97 kwam dat neer op Fl. 3.840.83 per maand, Vergelijk dat met:
Gemiddelde WW-uitkering:            Fl. 1.505,12 per maand, en met:
Gemiddelde Bijstandsuitkering     Fl.   177.77 per maand, en met:
Gemiddelde WAO-uitkering            Fl. 1.670,22 per maand, en met:
Gemiddelde AOW                      Fl. 1.462,83 per maand, en met:
Maximale studiefinanciering         Fl. 1.268.28 per maand, en met:
Minimum loon                        Fl. 2.194,00 per maand, en met:
Gemiddeld primair inkomen           Fl. 2.841.67 per maand.

        Een basisinkomen van Fl.1.500,= per maand voor iedereen boven de 15 jaar
lijkt me, gegeven deze cijfers, redelijk. Er waren in '97 12.706.000
personen van 15 jaar of ouder, nodig is dus een totaalbedrag van
Fl.228.708.000.000,= of 32% van het Bruto Nationaal Inkomen (BNP). Aan
uitkeringen werd in '97 in het totaal Fl.59.061.900.000 uitgegeven
(afgezien van de daarbij nodige overhead), dit kan bij invoering van een
basisinkomen vervallen. Nemen we aan dat er 7.000.000 personen "werknemer"
zijn met een inkomen gelijk aan of hoger dan het minimumloon en schaffen we
het minimumloon af (d.w.z. we heffen het als belasting per werknemer van de
werkgevers) dan levert dat Fl.184.296.000.000 op. Bij elkaar komt dan dus
voor het basisinkomen beschikbaar een bedrag van Fl. 243.357.500.000
waarmee zelfs een basisinkomen van Fl.1.596,= per maand bekostigd zou
kunnen worden. Daarmee zouden we ons tevens alle bureaucratische rompslomp
en overhead besparen.
        Wat denkt men hiervan?
Arie

PS. Voor de cijfers zie http://www.cbs.nl

Maar de werkloze schiet daar niets mee op. Hij/Zij zit nog steeds
>thuis, nu niet meer met een uitkering maar met een basisinkomen.

        Maar hij is niet meer, zoals nu, *verplicht* om thuis te zitten en
"beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt". Dat geeft een enorme vrijheid
om tot zinvolle aktiviteit te komen (bijv. opleiding volgen of studeren,
wat de werkeloze nu verboden is).

Hartelijke groet,

Arie