Uitkeringsgerechtigden (was: wie tilt er meer) Gronings fraude onderzoek

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Tue Jul 13 14:58:56 CEST 1999

Beste Max,

> Politici gebruiken onderzoek, er wordt gewoon een bureau gezocht dat de
> politiek gewenste uitkomst kan leveren.

Als beleidssocioloog weet ik dat natuurlijk.

> Zeker door PvdA-ers. Destijds ging
> het erom bijstandsontvangers zo zwart mogelijk te maken, zodat hun allerlei
> rechten gemakkelijk konden worden ontnomen zonder dat de PvdA-achterban ging
> mopperen.
>
> In Groningen is het onderzoek verricht door een bureau dat zo'n beetje door
> de PvdA is opgericht.
Volgens mij is dit onderzoek door de sociale dienst zelf uitgevoerd.
Maar toch benieuwd, welk bureau bedoel je?

Er lopen bovendien intensieve netwerkverbindingen
> tussen PvdA, het onderzoeksbureau, de Sociale Dienst en aan de RUG (ppsw)
> verbonden personen.
Veel docenten zijn inderdaad lid, echter niet allemaal zo actief.

Groeten,
Joris van den Wittenboer

In de politiek zegt men beginselvast als men zetelvast bedoelt. (Greshof)