Onafhankelijkheid scholen in het geding?

drs. Freddy F. Blommers F.F.Blommers at WXS.NL
Sun Jul 18 23:27:15 CEST 1999

Niet iedere sponsor hoef je binnen te halen, maar wat zouden scholen
doen als ze financiele middelen kunnen verwerven op deze wijze?

Met een visie voor de toekomst denk ik niet aan een dogmatische visie,
maar aan een meer intellectuele. Sponsors staan per definitie voor
dogmatische ideeën. Een visie voor de toekomstige generaties bestaat
mijns inziens uit dat de toekomstige generaties nog steeds weten wat
"vrij-denken" is in plaats van "product-denken".

Ik neem de informatica even als voorbeeld. Kennisnet (lang leve
Microsoft) is namelijk ook zo'n dogma van sponsoring.
Microsoft-producten worden hierin als goed (en als enige oplossing)
gepresenteerd en dat terwijl er veel meer mogelijkheden zijn (denk
bijvoorbeeld aan Linux). Kiezen wij ervoor om Microsoft als sponsor te
laten optreden dan sluiten wij de wegen af voor anderen. Dus sluiten wij
wegen af die beter zouden kunnen zijn. Verspillen wij onze talenten dan
door te kiezen voor een vernauwing van het onderwijs?

Ik denk dat je de psychologische effecten van sponsoring in het
onderwijs behoorlijk onderschat. Hoeveel ouders weten hun kinderen te
overtuigen dat de reclames op tv alleen maar reclames zijn? Waarom
werken deze reclames? Ik neem aan dat jouw kind (net als het grootste
gedeelte van de 6 tot 16 jarigen) ook vol is van Playstation, MacDonalds
en noem maar op...

En dan de belangrijkste vraag: Waarom zijn bedrijven ge-interesseerd om
scholen te sponsoren? Het antwoord daarop is denk ik vrij simpel:
Bedrijven investeren om winst te maken. Sponsoring als het niet anders
kan. Ik denk dat het wel anders kan, namelijk door meer te investeren in
onderwijs. Als het voor bedrijven interessant is te investeren in
onderwijs dan is het voor de samenleving (lees overheid) nog veel
interessanter...

Freddy Blommers

Roeline Barkhuis wrote:

> Scholen hebben een Medezeggenschapsraad. Dus iedere potentiele sponsor hoef
> je niet binnen te halen.
>
> En visie voor de toekomstige generatie? Welke partij heeft die nog. Het CDA
> misschien? Het is toch: een ieder voor zich en de zwakke valt vanzelf stil?
>
> Ik maak mij zorgen voor de toekomst van mijn kind. Hij mag nu
> onderpresteren, zich vervelen etc. En dan schreeuwen de mensen van Den Haag
> dat we talent nodig hebben, meer beta's of wat dan ook. Moeten ze zo door
> gaan, deze HB kinderen haken af. Vandaar dat ik voor sponsering ben als het
> [...]
* drs. Freddy F. Blommers
* Wilgenplaslaan 260
* 3035 SM  Rotterdam
* Tel.: 010 - 28 57 882