verkiezingen gemeente

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Fri Jul 16 17:31:18 CEST 1999

Arjan Stoffels schreef:

> Ik heb de kieswet en het kiesbesluit er even bijgepakt.
[knip]

Dank voor de info!

> Kiesbesluit
> Artikel N 4, lid 2 sub b: Het stembureau stelt vast het aantal kiezers
> dat d.m.v. de stemmachine te kennen heeft gegeven geen keuze te willen
> maken. lid 3. Het in het tweede lid, onder b, bedoelde aantal wordt
> aangemerkt als het aantal ongeldig uitgebrachte stemmen.
> Dus blanco is onder de huidige wetgeving nog steeds ongeldig (was het
> met biljetten ook al).

Toch vreemd. De Kieswet erkent dus niet eens dat het om totaal
verschillende dingen gaat. Een "ongeldige stem" is een vergissing van
de stemmer, het is erg arrogant gedacht van de wetgever om blanco-
stemmen in dezelfde categorie onder te brengen. Geen wonder dat er zo
weinig ruchtbaarheid gegeven / gebruik gemaakt wordt van de blanco
stem.

Maar goed. Waarschijnlijk speelt ook mee dat niet duidelijk is dat
blanco stemmen niet gekoppeld is aan een duidelijke actie: Een
protestpartij komt tenminste nog in de kamer, een blanco-stem wordt
hoogstens gepubliceerd. Ik kan me tenmminste niet aan de indruk
onttrekken dat het potentieel aan blanco-stemmers toch heel wat
groter is dan de getallen die jij geeft.

Misschien kan op die knop in plaats van "blanco" beter "TEGEN!" komen
te staan, met een plaatje van een tomaat erboven. Kunnen we tenminste
zien hoeveel aanhang de SP nu echt heeft ;-)

> Ik kan mij voorstellen dat er valide redenen zijn om de blanco stemmen
> niet mee te tellen.

Niet bij de zetelberekening, natuurlijk. Maar wel in de
uitslagenlijsten in de krant!

> Met een PR campagne om te gaan stemmen ben ik het in zoverre eens dat je
> nog steeds een kiezer hebt die zich niet heeft geinformeerd over de
> keuze(s) die hij/zij heeft. Democratie los zien van de *huidige*
> partijen in Nederland, ja. Democratie los zien van *partijen* kan niet
> zo eenvoudig. We hebben voor TK, PS en GR nu eenmaal een representatief
> meer-partijen stelstel en geen stelsel van direct-gekozenen zoals b.v.
> bij de waterschappen.

Ja, maar dat is dus precies het punt. Het partijenstelsel is een van
de dingen waar een blanco-stemmer bezwaar tegen zou kunnen hebben.
Democratie als zodanig staat natuurlijk wel degelijk los van
partijen. De Nederlandse partitocratie is slechts _een_ invulling van
het begrip democratie, er zijn vele andere vormen denkbaar, met meer
of minder macht die exclusief aan de partijen wordt toebedeeld.

Herman

Herman Beun              Arnhem, Gelderland, Nederland, EU
CHBeun at worldonline.nl     http://www.euronet.nl/~in000622/