Werk en (basis)inkomen

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Fri Jul 16 15:09:22 CEST 1999

At 10:03 16-7-99 +0200, e.r. stolp wrote:

> [...]
>de  ekonomische noodzaak om er nog wat bij te verdienen minder wordt.
>
>Het is dus te verwachten dat, in ieder geval de lonen rond het minimumloon
>en vlak daarboven, niet zullen dalen bij de invoering van het basisinkomen.
>Dat betekent dat voor de 25% met de laagste inkomens, hun inkomen door de
>invoering van het basisinkomen zo ongeveer zal verdubbelen. Tegenover de
hogere
>consumptie die hiermee mogelijk is staat geen hogere productie, tenzij men
dit
>weghaalt bij diegenen die nu een hoger inkomen hebben.

Ik denk inderdaad niet dat mensen nu voor 4.40 per uur gaan werken; maar de
uurkosten zullen minder dan 15 kunnen worden, vanwege die basis; bovendien
geeft het ook aan mensen met lagere inkomens meer vrijheid om minder dan
36-40 uur te gaan werken, waardoor er meer tijd is voor je eigen kinderen,
zorg voor de omgeving, maatschappelijke activiteiten, e.d.

> [...]
>ongeveer 45.000 tot 50.000 bruto verdienen.
>Een basisinkomen van deze grootte betekent dat voor het merendeel van de
>bevolking meer dan de helft van hun inkomen van de overheid komt.
>
>Het huidige systeem gaat er vanuit dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor
>het levensonderhoud en dat wie dat niet kan door de samenleving ondersteund
>wordt.
>Het basisinkomen gaat uit van het idee dat de overheid verantwoordelijk is
voor
>het levensonderhoud en dat de burger er vor de extraatjes bij kan verdienen.

Nee , het gaat niet uit van het idee dat de overheid verantwoordelijk is,
maar van het idee dat we met elkaar kunnen beslissen een aantal zaken die
we belangrijk en nuttig vinden via die overheid te regelen; we blijven zelf
verantwoordelijk; het bedrag is niet zodanig dat je alles wat daarboven
verdient wordt als een extra-tje kan weg-bagatilliseren.

Robert Jan Jonker
Utrecht