Re: [D66] Auserwählt statt gewählt

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Thu Jul 15 10:00:01 CEST 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Ariean van de Groep <jvdgroep at worldonline.nl>
Aan: D66 <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: woensdag 14 juli 1999 23:23
Onderwerp: Re: [D66] Auserwählt statt gewählt

|gemeentelijk

|Voor alle duidelijkheid: Ik geloof best dat de PvdA tekenen van
|machtswellust is gaan vertonen en dat dat ook blijkt uit een wat arrogante
|houding naar andere partijen toe(macht corrumpeert, nietwaar?). Maar dat
|gevoel is niet gebaseerd op enkel de uitspraak van Belinfante (zie mijn
|bericht eerder vandaag). Jij hebt kennelijk meer slechte ervaringen met deze
|machtswellust (ook in de gemeenteraad) en dus kan ik me voorstellen dat het
|gewraakte citaat je in het verkeerde keelgat schiet.

> [...]

Ariean,

Even een klein stukje historie:

Zaanstad bestaat nu 25 jaar en is zoals wellicht bekend ontstaan uit 7
gemeentes:
Krommenie, Assendelft, Wormerveer, Zaandijk, Koog a/d Zaan, Westzaan en Zaandam.
De bevolking is politiek gezien behoorlijk links. Zelfs de VVD in Zaanstad
passeert regelmatig de landelijke ideeen aan de linkerkant...
De PvdA zit al 25 jaar in het college in Zaanstad en speelt vanaf het begin een
"divide et impera" spelletje.
Eerst onder aanvoering van Theun van Dam (de huidige burgemeester van
Purmerend), daarna kwam Ralph Pans (Later burgemeester van Rosmalen en daarna
Almere, nu secretaris generaal bij Tineke Netelenbos, die overigens ook uit de
Zaanstreek komt), Nu onder leiding van Margreet Horsselenberg (Is niet bekend
buiten Zaanstad, maar ter introductie: zij is het zusje van de minister van
Verkeer en Waterstaat!).
Alle genoemde figuren wisten door machtsspelletjes en de "bijwagenfunctie" van
het CDA Zaanstad te sturen en te stellen. Tijdens hun hoogtijdagen (periode
Pans), had de PvdA 18 van de 39 raadszetels in handen, dus op 2 zetels na de
absolute meerderheid!
Van zo'n sterke positie werden ze vanzelf arrogant. Ondanks het feit dat ze in
1990 van 18 naar 12 zetels vielen en in 1994 slechts 9 zetels overhielden,
bleven ze de dorpspolitiek sturen en stellen.
Een oud D66 raadslid zei eens: Al zijn ze gehalveerd in 8 jaar tijd, ze zijn en
blijven arrogant....
Goed, de PvdA hield dus in 1994 9 zetels over, maar was nog steeds de grootste.
De klappen waren behalve bij de PvdA ook bij CDA (van 7 naar 5) en Groen links
(van 6 naar 5) gevallen. De winnaars waren VVD (5 naar 7) en de lokale partij
ZOG (3 naar 7). D66 bleef gelijk (6 zetels). PvdA stuurde aan op het zonder meer
laten vallen van het CDA en het binnenhalen van VVD. Het paarse college was een
feit, echter er werd de basis gelegd voor een tweespalt binnen onze eigen club:
D66 zou twee wethouders krijgen, maar er gold van PvdA zijde een absoluut "NJET"
voor de nummer twee op de D66 lijst.
De VVD en D66 fracties, die in principe uitstekend met elkaar konden samenwerken
(vaak gekscherend
"Liberaal Zaanstad" genoemd) lieten zich ook door de PvdA uit elkaar drijven,
immers, bij de minste of geringste kik zou PvdA op een breuk kunnen aansturen en
CDA en Groen Links binnen boord halen (eerste slachtoffer zou D66 zijn).
De paarse en interne ruzies werden getemperd door de burgemeesterskwestie, maar
toen Hannie Bruinsma van het toneel verdwenen was en Ruud Vreeman kwam, zag PvdA
z'n kans schoon om VVD en vooral D66 het leven zuur te maken. De eerste D66
wethouder vertrok omdat hij tot burgemeester benoemd werd, weer was er het
eerder genoemde PvdA "NJET" tegen nummer twee op de D66 lijst.
Uiteindelijk gevolg was dat de toch al verstoorde verhoudingen binnen D66 door
een katalyserende werking van de PvdA leidde tot een verlies van 4 raadszetels
bij de verkiezingen van 1998. De PvdA als lachende partij achterlatend, weer
even arrogant als voorheen met 12 raadszetels.
Nu hebben we dus een college PvdA VVD CDA Groen Links, totaal 29 van de 39
zetels met een oppositie bestaande uit 3 plaatselijke partijen (resp.5 1 en 1
zetels) GPV/RPF 1 zetel en D66 met 2 zetels.
Door de samenstelling van de oppositie en de numerieke minderheid tegenover het
PvdA geweld is een constructieve oppositie niet mogelijk, mede daar met name CDA
en Groen Links verworden zijn tot paladijnen van de PvdA, uit angst hun
collegezetels kwijt te raken danwel in 2002 de rekening gepresenterrd te
krijgen.

Ik weet niet of Zaanstad een lichtend voorbeeld is van het gedrag van de PvdA op
gemeentelijk niveau, wel weet ik dat mede door hun gedrag en het feit dat een
aantal wethouders hun ambtenaren niet in de hand hebben en hadden, het
vertrouwen in de politiek tot het nulpunt gedaald isen derhalve de opkomst bij
de verkiezingen heel erg laag was!

Ernst Debets/D66 Zaanstad