Uitkeringsgerechtigden (was: wie tilt er meer)

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed Jul 14 11:45:57 CEST 1999

Max schreef: (en het lijkt wel alsof wij dezelfde vakken hebben
gevolgd of boeken gelezen).
> [...]
> Stel je bent een goede rechtenstudent geweest, wordt je dan sociaal advocaat
> ? Meestal niet, voor zo'n hongerloontje wil je niet werken. Bij overheid of
> bedrijfsleven verdien je minstens het dubbele.
> Gevolg: de minder capabele advocaten komen in de sociale advocatuur terecht.
> En het is juist de sociaal economisch zwakkere groep die op deze kwalitatief
> mindere toegevoegde advocaten is aangewezen.
>
> Voorts blijkt uit onderzoek van Jongman c.s. dat rechters ook mensen zijn en
> hun vonnis onbewust laten beinvloeden door de sociaal-economische klasse die

En als laatste puntje speelde mee of de verdachte er veel "last" van
ondervind om de bak in te draaien. Iemand met een baan zal die
verliezen etc. Het onderzoek is al wel wat oud (als we hetzelfde
onderzoek bedoelen) maar ik denk dat er niet veel veranderd is.

Hein:
> Niet onbekend, maar het is moeilijk hard te maken.

Lijkt moeilijk. Met statistiek kun je veel doen hoor?

In een ander mailtje schreef Hein: "De percentages golden wel voor
Groningen" of iets dergelijks.
Ik verwijs naar een eerder mailtje van mij. Die fraudepercentages
klopten dus ook niet voor Groningen. Dat wil ik nog wel even
rechtzetten.
Groeten,
Joris van den Wittenboer

In de politiek zegt men beginselvast als men zetelvast bedoelt. (Greshof)