Uitkeringsgerechtigden (was: wie tilt er meer)

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Tue Jul 13 12:37:25 CEST 1999

Erik schreef:
> Kunt u een percentage noemen? En wat was de onderzoekspopulatie?
>
> Ik vraag hiernaar omdat mij bijvoorbeeld een onderzoek bekend is on-
> der uitkeringsgerechtigden in Groningen. Een hoog percentage bleek
> te worden verdacht van fraude. PvdA-leider Wim Kok vond het nodig om
> de cijfers landelijk geldend te verklaren: "Als de schattingen van
> Groningen juist zijn en voor heel Nederland gelden - *en waarom zou
> dat niet zo zijn* - dan levert het uitwieden van de fraude in de bij-
> stand drie miljard gulden op." (cursivering van mij; EPvdMb)

> [...]

Inderdaad nog triester. Mensen die fraudeerden werden meerdere
malen meegenomen in de optelling. Vreselijk slecht onderzoek en
nu een geweldig vb voor colleges over hoe het niet moet. En een
mooi voorbeeld voor politici dat ze echt onderzoeken nog eens
moeten doorbladeren of laten lezen door anderen alvorens
conclusies te trekken.

Groeten,
Joris van den Wittenboer.

Aans luu binn'n ook luu.