werk en inkomen

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Mon Jul 12 12:25:50 CEST 1999

At 09:29 12-7-99 +0100, C.I.L.Houbraken at DNB.NL wrote:

>afhankelijk

>Waar moet dat basisinkomen van betaald worden ? Groeit het aan de bomen ?
>Of, wacht. Natuurlijk ! Je vraagt gewoon De Nederlandsche Bank om wat bij te
>drukken. Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb !

        Niet zo cynisch! Tel alle uitkeringen en de kosten van de
uitkeringsinstanties inclusief hun controle-apparaat maar eens bij elkaar
op en vervang het minimumloon door een (werkgevers)belasting gelijk aan het
basisinkomen voor iedere werknemer die ze in dienst hebben en tel dat er
bij, deel dat door het aantal 15-jarigen en ouder en het blijkt dat een
basisloon van Fl.1500 per persoon ("werkeloos" of "werkend") goed
betaalbaar is. Dit heeft bovendien twee voordelen: (1) Afschaffing
minimumloon (Fl.2300?) heeft verlaging loonkosten voor (sommige) huidige
minimumloners met Fl.800 tot gevolg, (2) (minimum)loners -en ook zij die
daarboven zitten- hebben financieel de ruimte om individueel of collectief
vrij te onderhandelen over hoogte loon (voor onaangenaam werk dat onder het
huidig systeem voor het minimumloon gedaan MOET worden -sollicitatieplicht
en financiele nooddruft- kan dan een hoger loon dan die Fl.800 bedongen
worden die bovenop het basisinkomen moet komen om het huidig minimumloon te
krijgen. We krijgen zo een reeele vrije arbeidsMARKT in plaats van verkapte
slavernij.
        Wees gerust - als je een beetje rekent (zoals ik gedaan heb op basis van
CBS gegevens) blijft de Nederlandse Bank buiten schot en is een
basisinkomen goed betaalbaar zonder ingrijpende belastingmaatregelen en
zonder dat iemand er op achteruit gaat - kwestie van schuiven en geen geld
meer weggooien aan maatschappij-bedervende maatregelen zoals "uitkeringen".

Arie

BetterSystems,
Prof.Dr.A.Dirkzwager,
Educational Instrumentation Technology,
Computers in Education.
Huizerweg 62,
1402 AE Bussum,
The Netherlands.
voice: x31-35-6981676
E-mail: mailto:aried at xs4all.nl

When reading the works of an important thinker, look first for the
apparent absurdities in the text and ask yourself how a sensible person
could have written them."  T. S. Kuhn,  The Essential Tension (1977).