abortus

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Sat Jul 10 17:37:34 CEST 1999

Ik volg de discussie over de verruiming van de arbortusregels met
belangstelling maar ben al jaren van mening dat een dergelijke ingreep zo
persoonlijk is, dat er nauwelijks iets verstandigs over gezegd kan worden
vanuit een situatie waarin je zelf niet met het probleem te maken hebt. In
die zin is het vergelijkbaar met euthanasie: als je gezond bent en niet met
de vraag geconfronteerd wordt, kan je er min of meer afstandelijk over
praten, maar als het uur dáár is, wordt het toch allemaal anders. Bij het
laatste wetsvoorstel waarbij tot 24 weken geaborteerd mag worden, dringt wel
de gedachte zich bij mij op dat er weinig verschil meer is tussen zo'n
abortus en euthanasie. Kan niet eerder geconstateerd worden of een vrucht al
dan niet levensvatbaar is?
Joop Swarte