DIXIT is EXIT

M. van Barschot mvbarschot at VOACZ.COM
Mon Jul 5 09:44:00 CEST 1999

Hoe bedoel je?

> De gang van zaken rond dit bladenplan is wellicht
> een goed pars pro toto. Ofwel: ik ben zeer benieuwd
> naar je uiteenzetting. Mag ik er voor pleiten een en ander
> vooral te zien als een inzicht biedende illustratie van wat
> er beter zou kunnen en minder als een basis om alsnog
> met deze en gene af te rekenen?

Heel juist! Hoewel ik vind dat een aantal mensen echt serieus bij zichzelf
te rade mag gaan, heb ik weinig behoefte om alsnog met deze of gene af te
rekenen. Waar dat constructief kan zijn met het oog op de toekomst, wil ik
echter best proberen de feitelijke gang van zaken weer te geven.

Mijn doel is uitdrukkelijk niet om bepaalde personen af te branden. Ik zoek
wel, voor de partij en mezelf, antwoord op de vraag welke processen en
mechanismes ertoe leiden dat een groep doorgaans bekwame en integere mensen,
willens en wetens een doodlopende weg inslaan. En belangrijker: hoe dit
voortaan te voorkomen.

(maar als er
> verantwoordelijkheden te nemen zijn, moet dat
> vanzelfsprekend wel gebeuren).

Mark