Re; kennisnet? Knutselnet bedoel-u

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Sun Jul 4 21:05:02 CEST 1999

At 19:06 4-7-99 +0100, Ursie Lambrechts wrote:

>Ook hier heb ik me door het veld laten adviseren. Echter het onderwijsveld
is niet zo eenduidig over Kennisnet als jij schijnt te denken. Velen zijn
op zich nog wel van het concept Kennisnet gecharmeerd maar hebben bezwaar
tegen het feit dat ze zo weinig financiele middelen overhouden t.b.v.
computers, beheer, scholing en software, zonder welke Kennisnet van geen
enkele betekenis kan zijn.

        Heel terecht - niemand heeft bezwaar tegen de gouden bergen die beloofd
worden zolang het niet ten koste gaat van wat het meest hard nodig is.

>De BVE-raad bijvoorbeeld die in april nog zeer tegen Kennisnet gekant was,
heeft haar standpunt inmiddels 180° gedraaid en is nu een van de grootste
voorstanders. Waarom is me nooit echt duidelijk geworden. Aangezien juist
zij al aardige initiatieven op decentraal niveau hadden.

        Daarom juist: zij hebben al een goede infrastructuur en decentraal zit het
daar prima - Kennisnet is dan een welkom extratje. Dat geldt echter
geenszins voor gewone VWO- en basis-scholen: daar liggen de prioriteiten
heel anders.

>VVD en PVDA die samen al een meerderheid vormen, hebben zich in hoge mate
aan Kennisnet geconformeerd. Kennisnet komt er dus hoe dan ook.
>D66 heeft haar positie uitdrukkelijk gemarkeerd. Geen Kennisnet, tenzij
het vraaggestuurd tot stand kan komen. Geef zoveel mogelijk middelen aan de
scholen en geef hen de zeggenschap om wel of niet op Kennisnet aan te
haken. Dat betekent dat alles wat de motie voor de scholen oplevert aan
middelen gewoon winst is. Vandaar ook dat de vz van ENERTEL na afloop van
het overleg mij zo'n boze blikken toewierp.

        Dus moeten VVD en PvdA door (potentiele) kiezers over de streep gehaald -
niks kwaads over D66 in deze omstandigheden!

>Een deal van 10 gulden voor de scholen en 35 gulden voor de technische
aansluiting zou ik als  onderhandelingsincompetentie van de minister willen
kwalificeren.Ik verwacht dus een betere deal voor de scholen

        Hoeveel beter? In ieder geval geen 100%,

>D66 en ook CDA hebben uitdrukkelijk een voorwaardelijk standpunt
neergelegd. Dat geldt niet voor VVD en PvdA. Die zullen het echter heus
niet afblazen.

        Niet zo defaitistisch - hebben (potentiele) kiezers nog enige macht?

>De offerte van KPN was veel duurder dan die van ENERTEL.

        Ik heb die offerte niet gezien, maar Snelnet komt er voor iedereen, ook
zonder "offerte".

>Inderdaad, alleen een offensief bij PvdA en VVD zou het project nog kunnen
afblazen. Ik geef je echter weinig kans, omdat zij vrij kritiekloos erg
enthousiast zijn voor Kennisnet.

        "Zij", niet bijv. Cherribi tijdens zitting in maart, kreeg de indruk dat
hij door zijn fractie teruggefloten was en daarom ook wat lacherig deed op
30 juni.

>De D66 fractie is eensgezind in haar opvatting over Kennisnet: Nee, tenzij
de scholen de beschikking krijgen over de middelen.

        s.v.p. ALLE middelen en geen Kennisnet zonder dat de scholen dat willen.
Is dat ook het D66 standpunt?

>Omdat in dit geval een motie die niet wordt aangenomen, vergelijkbaar is
met de tweede plaats in de Tour de France. Zo'n motie zou pas een echte
"kluit in het riet" zijn, maar wel ten koste van de scholen. Van een motie
omwille van de sier hebben de scholen weinig plezier.

        OK, snap ik.

H.gr.

Arie

BetterSystems,
Prof.Dr.A.Dirkzwager,
Educational Instrumentation Technology,
Computers in Education.
Huizerweg 62,
1402 AE Bussum,
The Netherlands.
voice: x31-35-6981676
FAX: x31-35-6930762
E-mail: aried at xs4all.nl

When reading the works of an important thinker, look first for the
apparent absurdities in the text and ask yourself how a sensible person
could have written them."  T. S. Kuhn,  The Essential Tension (1977).