Re; kennisnet? Knutselnet bedoel-u

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Sun Jul 4 12:45:19 CEST 1999

Beste Ursie,
        Allereerst mijn excuses voor de wat bitse reactie richting "politiek", ik
begrijp dat er wat omzichtig gemanouvreerd moet worden en tot 30 juni had
ik de indruk dat de vaste cie er stevig bovenop zat en zich goed liet
informeren, ook vanuit "het veld". Ik was teleurgesteld dat daar 30 juni
weinig meer van over was.
>1) Er nog geen definitief besluit ligt (het contract moet immers nog
>getekend worden)

        Klopt - komt dat nog in vaste cie (Kamer)? Zo ja kan dan alsnog duidelijk
worden dat "Kennisnet" weggegooid geld is (argumenten zijn overvloedig
gegeven - nu komt KPN met breed-bandig Internet via gewone telefoon) en het
besluit moet zijn die 17 millioen te betalen en de rest aan de scholen te
geven, geoormerkt voor ICT? Maakt D66 zich sterk om het contract NIET te
ondertekenen? Hoe kunnen we vanuit het veld hier nog invloed op uitoefenen?

>2) Ik 10 gulden een waardeloze deel zou vinden zoals ik de minister ook
>te verstaan heb gegeven.

        Zijn reactie was erg vaag: "het kan wellicht meer zijn". In ieder geval
niet de volle Fl.45 per leerling als contract gesloten wordt. Minister
heeft groene licht om hierover met Enertel te onderhandelen - komt daar een
concreet bedrag uit en heeft de kamer (de vaste cie) dan nog de vrijheid om
de minister alsnog te frustreren door contract af te blazen.

>3) De minister inmiddels  heel goed weet dat hijin semptember met een
>deal van 10 gulden per ll voor de scholen niet hoeft aan te komen bij de
>Kamer (in ieder geval niet bij D66)

        Laat het 15 gulden worden of 20 dan is het nog peanuts en wordt de
investering in toekomstige achterstand vergeken met wat er dan buiten
Kennisnet om aan IP geboden wordt (Snelnet van KPN?) niet voorkomen. Hoe
groot moet het kluitje zijn waarmee de kamer (D66) zich in het riet laat
sturen?

>4) De scholen anders niets gehad hadden.

        Maar wel veel meer als de vaste cie op 30 juni Kennisnet had afgeblazen -
ik begrijp dat dat met de huidige partij-politiek en het "achter de fractie
staan" (wat snapt een "fractie" van Kennisnet?) om de regering te steunen
(PvdA, VVD) niet haalbaar is, maar we moeten ons niet blij laten maken met
een dooie mus en vanuit het veld massaal druk uitoefenen op de grootste
fracties die het toch wel iets gelegen is aan de "kiezersgunst". We hebben
er niets aan als de oppositie (of D66) hiermee goede sier maakt zonder enig
ander praktisch effect dan kiezerswinst. Maar is dat niet waar het bij onze
huidige politieke partijen en politici om draait (en wat die politici
betreft ook nog om door hun partij op een verkiesbare plaats gezet te
worden). Dat was een kleine uitwijding over de rottigheid van ons
"democratisch systeem" - weet je DAAR iets aan te doen?

>Ik weet niet wat jij onder slap verstaat, maar steviger moties worden er
>niet gemaakt.

        Waarom eigenlijk niet? Omdat het -parij-politiek- belangrijker is dat een
motie wordt aangenomen dan dat er duidelijk iets in gesteld wordt?

Hartelijke groet,

Arie

For discussions on political issues in the Netherlands join the PNYX,
http://www.db.nl/pnyx (language Dutch, all citizens and members of
parliament are represented there independent of their membership of any
political party).

  Accept that some days you are the statue, and some days you are the bird.
  To-day is to-morrow's "yesterday": build good memories and all evil will
be past.