CDA 'linkser' dan D66...

Ariean van de Groep jvdgroep at WORLDONLINE.NL
Sat Jul 3 13:45:34 CEST 1999

Beste medelijsters,

Ik heb via deze lijst al verschillende malen kunnen vernemen dat er onder
D66'ers nogal wat 'anti-CDA' gevoelens bestaan en een wat 'bevreemde'
houding ten overstaan van christenen in het algemeen. Ook het diskussietje
over de EO-jongerendag gaf mij het gevoel dat er toch iets niet helemaal
lekker zit tussen 'Deemookraaten' en 'Gristenen'. Het kan zijn omdat ik als
democraat mezelf ook tot de christenen reken, maar ik vind het interessant
om uit te vinden wat dat nou precies is.

Verschillende zaken zijn op deze lijst al genoemd: D66 is anti-dogmatisch en
christenen zijn vaak dogmatici (volgens mij kun je iedere overtuiging van
democratisme, communisme tot boedhisme op een dogmatische manier beleven).
CDA is een veel te rechtse partij voor het 'links-van-het-midden' D'66 en
houdt belangrijke 'vernieuwende maatregelen' van D66 tegen.

Voor wat betreft het laatste punt is het misschien interessant om te wijzen
op een onderzoek van TWEE VANDAAG, gisteren. Aan de achterban van de
verschillende partijen werd gevraagd of men voor of tegen BEPERKING VAN DE
AFTREKMOGELIJKHEDEN VAN DE HYPOTHEEKRENTE was. En wat bleek? Onder de
'linkse' partijen SP, GroenLinks en PvdA bevonden zich de meeste
voorstanders voor beperking van de aftrekmogelijkheden, maar nummer 4 WAS
het CDA met 44% en daarna kwam D66 pas met 39%. Is het CDA dan toch
'linkser' dan D66 op dit punt?

Ariean van de Groep