gemeente -> provincie -> nederland -> europa -> cyberspace !!!

Rembert Oldenboom rembert at EURONET.NL
Sat Jul 3 12:59:55 CEST 1999

Cyberspace en the real world zijn te zien als parallelle werelden met
vele dwars connecties. Deze lijst is nationaal georienteerd (toch?)
en ik zie die daarom met name parallel aan "gemeenteraad ->
provinciale staten". Ik zie dit nog steeds niet als een echte
afdeling met dezelfde status als het genoemde voorbeeld Nijmegen.
Waarom? In eerste instantie een gevoels-kwestie, maar dat is politiek
natuurlijk niet voldoende onderbouwd :-). Dus een poging dit te
rationaliseren...

Een afdelingsvergadering heeft een belangrijke sociale component. Na
een felle discussie zit je daarna toch weer samen aan de koffie over
de kinderen na te praten. Het respect voor elkaar wordt door de
sociale component meestal als vanzelf afgedwongen. Op een mailinglist
is men vaak harder naar elkaar (soms in nieuwsgroepen resulterend in
zgn. 'flame-wars') , maar men wordt ook snel openhartiger en
eerlijker. Instemmend geknik, protesterend gebrom entc. wordt in een
mailinglist niet waargenomen: je ziet alleen de bijdragen van mensen
die werkelijk op hun toetsenbord klimmen; je mist dus een flink stuk
non-verbale communicatie (zou ook uitgelegd kunnen worden als een pre
voor een cyber afdeling).
Een groot voordeel van de lijst is dat je tijdens de discussie even
achterover kunt zitten en alles kunt laten bezinken voordat je
reageert terwijl tijdens een vergadering je snel moet kunnen
reageren. Maar het wegvallen van deze druk heeft ook gevolgen voor de
'kort en bondigheid' van reacties (getuige dit mailtje).
Nog een nadeel van de cyber-afdeling is het ontbreken van een
voorzitter die discussies leidt en stuurt en het opmaken van notulen
kon wel eens een buitengewoon complexe aangelegenheid worden. En dan
heb ik het zelfs nog niet eens over een vergader-agenda want de
discussies in deze lijst zijn pure ad-hoc discussies, veelal
geinitieerd door de actualiteit, dus reactief. De discussie over het
cyberforum/afdeling is inderdaad een proactieve stap, dus whatever de
uiteindelijke uitkomst, het is een stap vooruit.

Greetz,

Rembert.

On 02-07-1999 at 13:23 Ramon Barends wrote:

>In reactie op Atilla Arda:
>
>Stemverklaring !
>
>Voor een afdeling Cyberspace (maar als nieuwe laag... dus niet de
status van
>afdeling als bv. Nijmegen, maar als nieuwe laag.... denk aan:
deelraden ->