Staatk. vernieuwing

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Sat Jul 3 06:43:22 CEST 1999

Beste Menno en anderen,

T.a.v. de gekozen burgermeester: hoe voorkom je dat straks in 30 van de 30 grote steden PvdA-burgermeesters worden gekozen (volgens NOVA zijn dat er nu 17 van de 30).
Algemener: democratie staat of valt met respect voor minderheden. Als je een burgermeester laat kiezen zal dat volgens de wet van de marginale kiezer vrijwel altijd iemand uit het midden van het politieke spectrum zijn. Dat doet geen recht aan andere politieke bewegingen. Het is vergelijkbaar met de discussie over het democratisch gehalte van het districtenstelsel versus evenredige vertegenwoordiging.
Hoe denkt D66 dit probleem bij de gekozen burgermeester op te vangen ?

Verder vond ik de cijfers uit het SCP interessant. Ik herinner me daags na het referendum-debat een peiling van 57% voor referendum gezien te hebben. Dat is heel wat minder dan de 80% uit het SCP.
Het SCP komt wel vaker met cijfers die een veel reeëler beeld geven van de werkelijkeid dan je op grond van andere bronnen zou denken (met name op het gebied van sociaal economische verhoudingen / armoede herinner ik me uitstekende SCP-cijfers, waar vervolgens niks mee gedaan werd).
Welke peiling moet ik in dit geval geloven ?
(In dit geval relevant omdat middelen van beide peilingen onder de 2/3 grens blijft).

Met vriendelijke groet,

Max Kok

    Om ze een eindje op weg te helpen hieronder een stukje uit de Sociale en culturele verkenningen 1999 van het Sociaal en Cultureel Planbureau, verschenen op 1 juli j.l.:

     Meerderheid van de bevolking nog steeds vòòr staatkundige
     vernieuwingen

     Net zoals in de jaren zeventig is een meerderheid van de bevolking voor
     staatkundige vernieuwingen. Eind vorig jaar was 54% voor een gekozen
     minister-president (in 1971 was dit 52%); 71% was voor een gekozen
     burgemeester (in 1971 61%) en 80% was voorstander van het referendum (in 1971  50%). Echter: 84% is het oneens met de stelling dat Nederland een republiek moet worden. In 1971 was 83% deze mening toegedaan.

    Jawel: 80% van de bevolking is voor een referendum! Lang leve Wiegel?
    Jawel: 71% is voor een gekozen burgemeester! Je zal maar VVD-senator zijn!
    Jawel: Een meerderheid wil Kok kunnen kiezen zonder de PvdA erbij te krijgen.