AW: Afdeling Cyberspace (HB uitwerken aub)

vincent vincentn at XS4ALL.NL
Fri Jul 2 13:31:11 CEST 1999

Marc-Jan Ahne schreef:

> Het bijwonen van congressen en daar stemmen via de site van de virtuele
> afdeling lijkt me een verrijking van onze huidige partijstructuur. De teks
> HB uitwerken aub als aanvulling op het onderwerp vind ik een beetje slap,
> alsof wij iets leuks bedenken en het HB het maar heeft uit te werken. Wie
> voelt zich geroepen om eens bijeen te komen om een dergelijk voorstel nader
> uit te werken en het op een volgend congres gewoon via de normale weg
> (organisatorische motie) aan de orde te stellen.

"HB uitwerken aub" is een toevoeging om het HB er op te attenderen dat dit ook
een zaak is die hen aangaat. Wat mij betreft is een van de hoofdtaken van een
bestuur het scheppen van randvoorwaarden waarbinnen leden zo goed als mogelijk
in de gelegenheid worden gesteld om deel te nemen aan de politiek. Aangezien een
partij een club van vrijwilligers is, is het belangrijk om bij het scheppen van
randvoorwaarden zo veel mogelijk uit te gaan van wensen die de leden zelf
aangeven. Een levendige club heeft ook nog eens een aantrekkelijke uitstraling
voor mensen die nog geen lid zijn.

Het HB straalt voor zover ik het kan overzien niet uit dat ze haar taak op
bovenstaande manier opvat. Als het bestuur niet zelf dingen signaleert en er op
een positieve manier iets mee probeert te doen, dan kan af en toe even de
aandacht vragen misschien helpen.

Voor een voorstel voor een afdeling Cyberspace zou ik het liefst zien dat er een
gedegen plan op tafel komt, inclusief voorstellen voor toevoegingen aan het HR.
Nadat het plan is bekrachtigd, zal het meteen in werking moeten kunnen treden.
Aan het plan kunnen leden en bestuur samen werken in bijvoorbeeld een een
werkgroep. Er is genoeg te doen. Doelstellingen formuleren en nagaan hoe die in
de huidige partijstructuur kunnen worden ingepast. Met name zaken als meerdere
afdelingen voor een besturslaag lijkt mij een lastige.

De technische invulling komt aan de orde als je weet wat je functioneel wilt.
Het is echter niet onbelangrijk, omdat dat deel een inspanning van het LS vergt
en geld kost. maar gelukkig ent het HB haar begroting met liefde op
ontwikkelingen die voor meer democratie in de partij zorgen. :-) :-(?

Dus ja, laten we een werkgroep organiseren om dit uit te werken. Wat mij betreft
een Cyberwerkgroep, maar we kunnen ook wel eens live bijeen komen.
Waarschijnlijk moeten we dan een aparte lijst organiseren, want ik denk dat niet
iedereen op deze lijst zit te wachten op een hoop mail van een werkgroep. Weet
iemand of een lijst zomaar te regelen is?

Met vriendelijke groeten, Vincent Nijhof