Kennisnet? Knutselnet bedoel-u

Thu Jul 1 21:57:45 CEST 1999

At 11:00 01-07-1999, Bas van Gils wrote:
>On Thu, 1 Jul 1999, Erik van den Muijzenberg wrote:
>* At 13:59 30-06-1999, Dirk van der Woude wrote:
>
>* >ICT in het onderwijs is voorwaardelijk voor
>* >Neerlands succes in de info age.
>*
>* Dat staat niet vast.
>
>het staat inderdaad niet vast, maar het is wel redelijk evident. Het staat

De reden om dit te signaleren was dat er rond ICT in het onderwijs
vaak cargo cult-achtige gedachten worden gekoesterd. Zet maar een
batterij PC's in de lokalen en Nederland zal het goed doen in de
info age, is dan de gedachte. Maar zo werkt dat niet.

En een tweede punt is dat er al zeer veel PC's in huishoudens staan.
Je zou ook kunnen overwegen om huishoudens die niet over een PC be-
schikken een handje te helpen, in plaats van een zeer beperkt aantal
PC's op scholen neer te zetten.

>Goed punt, er is een schrijnend gebrek aan goede educatieve software.
>Goede software (meer dan alleen 'word' of 'wp') is inderdaad misschien nog
>wel belangrijker dan het omstreden 'kennisnet'. Ik zie alleen niet in
>waarom er geen handige strategie voor wordt gekozen. Men is het er over
>eens dat er

Dat komt omdat men zich maar blijft blindstaren op de hardware. (Niet
geheel ten onrechte overigens. Zodra je scholen zelf iets laat kopen
ontstaan er platform- en configuratie-verschillen en dat maakt het
ontwikkelen van educatieve software lastiger.)

>Als je met alle scholen samen naar een internet-provider gaat, neem ik aan
>dat je wel een mooie deal kan maken. Als je software laat ontwikkelen,

Jawel, maar dan gaan de leerlingen op zoek naar schunnig materiaal. ;-)
(Ik las gisteren in NRC Handelsblad over een school waar men een banen-
pooler in dienst heeft om te controleren of de leerlingen niet stiekem
porno zitten te bekijken.)
Vandaar dat de overheid koos voor een afzonderlijk netwerk. Een bij-
komende reden is dat zo'n afzonderlijk netwerk sneller kan zijn dan
een standaard Internet-aansluiting.

>stel de geschreven software dan eens voor de lol landelijk beschikbaar
>voor onderwijsinstellingen in plaats van een attitude van 'ik heb er voor
>betaald, dus het is van mij' te hanteren, etc etc. Bundel je krachten nou

Het probleem is eerder het Not Here Invented syndroom. Onderwijzers/
leraren hechten vaak erg aan het toepassen van hun eigen methoden.
Ze ontwikkelen dan liever zelf een programmaatje dan dat ze dit van
een collega overnemen.

>eens om een goede onderhandelingspositie te creeren, maak nou eens een
>lijst met (specificaties van) software die nog nodig zijn en ga dan eens
>kijken wat de mogelijkheden zijn ....

Technische specificaties, dat lukt misschien nog wel. De bottleneck
is veeleer overeenstemming over leerdoelen en leermethoden.

Er is ook een andere benadering denkbaar. Je zou in het buitenland
moeten kijken welke methoden daar worden gebruikt, en vervolgens
zou moeten worden gekozen voor bepaalde software die kan worden
vertaald/bewerkt voor de Nederlandse educatieve markt.

Het ontwikkelen van specifiek Nederlandse educatieve software is mis-
schien wel te hoog gegrepen. Nederland is nu eenmaal een kleine markt.

Erik vdMb