Stemprocedure Cyber-afdeling D66

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.DEMON.NL
Thu Jul 1 10:36:16 CEST 1999

Marc-Alexander Fluks uitte de woorden:

>  Het stemmen van een Cyber-afdeling van D66 kan zowel openbaar via deze lijst
>  geschieden en toch slechts toegankelijk zijn voor enkel D66-leden. Dat kan
>  door gebruik te maken van de NOPOST optie van het LISTSERV-programma van
>  LSOFT waarmee deze lijst draait.

Hier kleven wat mij betreft de volgende nadelen aan:

* niet-leden kunnen gedurende de stemming niet mee discussieren op de lijst.
* iedere subscriber ontvangt op de stemdag een aantal mailtjes groter of
  gelijk aan het aantal uitgebrachte stemmen (kan irriteren bij veel stemmen)
* de stemming is zowel openbaar als sequentieel, waarmee ik bedoel dat
  er dus stategisch gestemd kan worden. Ieder ziet immers wat er tot dan
  toe gestemd is...

Verzin dus iets (aparte lijst, perl-CGI proggie, ...) waarbij je pas na
sluiting van de stembus de stemmen openbaar maakt.

Groetjes,
--
| Henk van Lingen                                                      |