Betalen voor de AVRO? Trigger

Roland Kroes 149446rk at STUDENT.EUR.NL
Thu Jul 1 10:04:34 CEST 1999

Dag lijsters,

Omdat ik het wat druk had de afgelopen heb ik de discussies de laatste
dagen wat langs me heen laten gaan, maar Elwin zijn reactie maakte genoeg
in mij los om te reageren

On Wed, 30 Jun 1999, Elwin Lammers wrote:
> Ik heb echt nooit begrepen waarom ik een omroepbijdrage moet betalen voor
> Tros Triviant en het AVRO equivalent daarvan. Het verschil met SBS6 en
> Veronica ontgaat mij ten ene malen. Zonder de discussie over de
> wenselijkheid van het al dan niet oprichten van een (1) kwaliteitsnet weer
> te willen openen, denk ik dat ik toch wel kan stellen dat het onzin is de
> burgers voor dit soort onzin geld uit de zak te kloppen. De manier waarop
> dat geld geind wordt (via omroepbijdrage of belasting) is daarbij niet eens
> van belang.

De grap met die discussies aangaande 'kwaliteitsnetten' en goede
radiostations is dat het totaal onduidelijk is hoe men een en ander wil
invullen. Het ideaal is om een kwaliteitsnet te ontwikkelen, dat
tegelijkertijd door veel mensen bekeken wordt. Lijkt me onmogelijk. Veel
meer zal het gezocht moeten worden in een combinatie van 'Triviant', 'Get
the Picture' en 'Oppassen' met 'Uur van de Wolf', 'Nieuwjaarsconcerten' en
'Oud Geld' (willekeurige voorbeelden natuurlijk en volkomen subjectief).
Door aan de ene kant kijkers te binden met toegankelijke programma's, zal
men aan de andere kant 'duurdere' en 'minder bekeken' programma's kunnen
financieren. Het zal misschien niet opvallen, maar het bejubelde BBC model
(even los van het financieringsvraagstuk) leunt ook voor een groot deel op
Eastenders (20 miljoen kijkers !!!) en X-Files, The Simpsons en Have I got
News for You. Die programma's trekken de kijkers en 'legitimeren' het
maken van de kwaliteitsprogramma's die niet zoveel kijkers trekken. In de
discussie rondom 3FM en de format die ze gebruikt, wordt Studio Brussel
vaak genoemd. Daar zou kwaliteit hand in hand gaan met hoge
luistercijfers. Echter, deze zender heeft nog geen 10% marktaandeel (ca.
15% voor 3FM) en legt het steeds meer af ten opzichte van het
Radio2-meets-SkyRadio Radio Donna (ook publiek trouwens).

Het verschil met SBS6 en Veronica is volgens mij dat het publieke net
tegenover de 'cash-in' programma's wel degelijk de zgn.
kwaliteitsprogramma's (vreselijk woord) stelt.

Misschien ten overvloede, misschien niet

Met vriendelijke groet,

Roland Kroes