Vernieuwing (was: Hardleers hoofdbestuur)

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Fri Jan 29 21:53:53 CET 1999

Hein Westerouen van Meeteren schreef:

> [Walther Schoonenberg:]
>
> Onjuist. Niet elke verandering is een progressie. Veranderen in de
> achteruitstand leiden naar terugval, teruggang. Veranderingen in
> terugwaartse richting. In de politieke theorie heet zoiets `reactionair'.

Inderdaad, maar daarom heeft Walther Schoonenberg dus ook gelijk: Zijn
reactionaire standpunt _is_ revolutionair. Een conservatief standpunt
kan per definitie niet revolutionair zijn, een progressief standpunt
uiteraard weer wel.

Overigens vind ik conservatisme, het behoud om het behoud, in zijn
algemeenheid schadelijker dan reactionisme. Verandering moet
principiëel altijd bespreekbaar zijn, óók verandering die inhoudt dat
wordt teruggekeerd naar een situatie die eerder heeft bestaan.
Reactionaire verandering kan namelijk wel degelijk positief zijn,
bijvoorbeeld het herstel van een oude stadspoort of een oud
stadsgezicht, of, in meer politieke zin, een moderne centrale staat die
historische regio's hun autonomie teruggeeft.

Jouw standpunt in het woonbotendebat, vóór behoud van de status quo, is
trouwens bij uitstek conservatief.

Groeten,

Herman (soms progressief, soms reactionair, zelden conservatief)

Herman Beun              Arnhem, Gelderland, Nederland, EU
CHBeun at worldonline.nl    http://home.worldonline.nl/~chbeun/