Autobelasting per kilometer

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Mon Feb 22 23:40:39 CET 1999

At 20:53 21-2-99 +0100, Peter Terporten wrote:
>Niet dat ik tegen het belasten van auto's ben (dat is een andere discussie)
>maar de plannen om een kilometerbelasting in te voeren lijken mij een ramp
>te worden.
>
>Hoe worden in het buitenland verreden kilometers buiten dit systeem
>gehouden?
>
>Hoe wordt de belasting van buitenlandse auto's die hier komen rijden geïnd?
>Of kan de Nederlander onder de belasting uit door een auto in het buitenland
>te kopen?
>
>Het argument is ook onbegrijpelijk: de benzineprijs zou niet verder omhoog
> [...]
Waar het bij dit idee (het is nog geen plan) is het meer variabel maken van
de autokosten; minder vaste belasting, meer belasting bij gebruik, zodat
veel rijders meer betalen en weinig rijders minder; achtergrond: de
vervuiler betaald, een principe dat we binnen D66 al jaren accepteren;
Dit variabiliseren kan niet meer via de accijns omdat mensen dan inderdaad
kilometers extra gaan rijden om in Duitsland of Belgie te tanken; dat geeft
problemen voor pomphouders in de grensstreek, en meer energieverbruik en
emissies door extra kilometers. Dit probleem voorkom je met het systeem van
betalen per kilometer met een soort tachograaf; naar duitsland rijden om te
tanken (extra kilometers) wordt juist duurder: en kilometers in het
buitenland (vakantie e.d.) tellen denk ik gewoon mee; buitenlandse auto's
betalen niet (wel benzine-accijns), maar die betalen bij mijn weten ook
geen wegenbelasting in Nederland; daarom mag je ook niet zomaar met een
buitenlands kenteken rijden als je hier woont; en die buitenlanders betalen
wel gewoon de accijns bij de pomp, want dat blijft natuurlijk ook;
De problemen die je noemt zijn dus niet zo groot; wat wel nog beter
uitgezocht moet worden zijn de beheerskosten van het systeem (wordt het
niet teveel bureaucratie ?) en de fraudegevoeligheid.
Maar als idee is het niet zo gek.

Robert Jan Jonker
Utrecht