Zero-tolerance (v/h drank enzo)

Schurink, Maarten Maarten.Schurink at MINBIZA.NL
Thu Feb 18 16:42:04 CET 1999

Na de lezing van een toespraak van Mayor Giuliani (
http://www.ci.nyc.ny.us/html/om/html/99a/me990103.html ) werd mij nog
eens precies duidelijk wat dit zero-tolerance beleid in New York
inhoudt.

Bij het bestrijden van de misdaad ging het de burgemeester allereerst
over het terugdringen van misdaden tegen de kwaliteit van het leven,
daarnaast ook om het voorkomen dat deze misdaden plaats zouden kunnen
vinden. Daarom stak en steekt "hij" veel tijd in het bestrijden van
wapenbezit, drugshandel en dergelijke.
Naar mijn idee zou dit dus betekenen dat preventief fouilleren
uitstekend in de zero-tolerance doctrine zou passen. Of de politie in NY
ook de mogelijkheid heeft om dit te doen en welke gronden daarvoor
worden gebruikt is mij niet duidelijk geworden. De wijze waarop zij daar
met het vraagstuk de fouillering omgaan zou misschien (ik formuleer
voorzichtig) van betekenis kunnen zijn voor het probleem van willekeur
in Nederland.

Het gaat hem dus niet om het weggooien van kauwgom of het roken van een
sigaret zoals in Singapore relatief zwaar wordt bestraft. Ik ben in het
juni 1998 in Singapore geweest en het is er inderdaad erg schoon. Echter
niet in alle delen van de stad, ook Singapore kent achterstandswijken
waar het echt niet allemaal zo fris is en waar niet gekeken wordt op het
neergooien van eenkauwgompje als ze die al hebben. Het centrum van de
stad wordt uitermate goed schoongehouden en daar is ook veel politie te
zien, opvallend is dus dat zo gauw je uit het hyopermoderne centrum komt
de werkelijkheid dubbel zo hard aankomt. Daar is weer gewoon een iets
moderner dan gemiddelde aziatische stad.