idee uit ervaring

M. van Barschot mvbarschot at VOACZ.COM
Thu Feb 18 15:20:28 CET 1999

<knip>

> De situatie in Engeland is dus verre van ideaal. Misschien zou Zweden
> als voorbeeld kunnen dienen, hoewel ik denk dat een dusdanige
> verhoging
> van de accijns op drank in Nederland onuitvoerbaar is.

Accijns op Scandinavisch niveau zou kunnen leiden tot vermindering van de
totale alcoholconsumptie. Er liggen echter twee gevaren op de loer.

1. Illegale alcohol toevoer in de vorm van smokkel en zelfbrouwen. De
consumptie van deze alcohol vinden we niet terug in de lage
alcoholconsumptie-cijfers waar Scandinavische landen zo graag mee schermen.

2. Incidenteel lamzuipen. Zeer bekend zijn de voorbeelden van ladderzatte
Scandinaviers, op plaatsen waar alcohol goedkoop is. Als alcohol normaal
gesproken onbetaalbaar is, willen velen natuurlijk het onderste uit de kan
halen als de gelegenheid van betaalbaar zuipen zich voordoet.
Dus op veerboten (taxfree) naar Duitsland, op vakantie in het buitenland, of
op sommige prive-feestjes waar illegale (goedkope) alcohol wordt geschonken.

Resultaat, veel Scandinaviers zijn niet in staat op een verantwoorde wijze
met alcohol om te gaan. Hebben ze nooit geleerd. Obsessief veel zuipen als
je de kans krijgt, dat is het devies.
Totale alcoholconsumptie daalt (misschien), maar het problematisch gebruik
stijgt, ten koste van het verantwoord gebruik. Alcoholgebruik (net als
gebruik van andere drugs trouwens) moet je niet willen onderdrukken. Daar
komen maar problemen van. We doen er vertsandig aan om alcohol- en
drugsgebruik te accepteren, en in te passen in het maatschappelijk leven.
Pas dan kunnen we dit gebruik omgeven met sociale normen en regels. Pas dan
kan de gebruiker leren op verantwoorde wijzze om te gaan met een potentieel
gevaarlijk middel. Overigens is alcohol een mooi voorbeeld van hoe een
potentieel gevaarlijk middel, door verreweg de meeste mensen op verantwoorde
wijze kan worden gebruikt. Binnen de sociale context waarin deze algemeen
geaccepteerde drug wordt gebruikt, wordt het niet acceptabel geacht om 's
morgens vroeg al te beginnen met zuipen.

Als gebruik van middelen niet maatschappelijk wordt geaccepteerd, vormt zich
noodzakelijkerwijs een subcultuur, waarbinnen heel wat minder verantwoorde
sociale normen gelden, en gebruik al snel problematische vormen aanneemt.

Ik denk dat we van het Scandinavisch model niet veel kunnen leren.

Mark van Barschot