ocalan en pkk

Marc Doornik mdoornik at DDS.NL
Thu Feb 18 15:16:01 CET 1999

Jan Van Reusel wrote:
"Klopt dat? de eerste berichten van ontoelaatbare afpersingen van koerden
door pkk-mensen kwamen al enkele jaren geleden ...uit nederland."

MD: Moet ik "ontoelaatbare afpersingen" op dezelfde manier bezien als
"zinloos geweld"?

" daar staat echter tegenover dat ook binnen de turkse gemeenschap
precies dezelfde praktijken gelden....."

MD: De eerste Turkse crimineel die een deel van zijn in Nederland
verdiende geld aan het Turkse leger geeft, moet ik nog tegenkomen.

> Al lang is bekend dat de PKK ook in Nederland niet stil zit en
volkgenoten afperst en in drugs handelt (de meeste 'Turkse' bendes
bestaan uit Koerden) om geld te genereren voor de strijd in Turkije.<
"dat is een loze bewering, marc. je suggereert hier dat afpersen en in
drugs handelen vooral gebeurt door politiek-geinspireerde groepen koerden."

MD: deze suggestie is voor jouw rekening. Uit mijn bijdrage kun je het
niet halen.

"ik denk dat je dat zeker niet kan uitsluiten, maar heb je dan ook nog
nooit gehoord van de maffia?"

MD: Van de maffia heb ik wel eens gehoord. Al jarenlang wordt in
Nederland het volk en de politiek door onder andere politie, justitie en
de BVD verteld dat Nederland georganiseerde criminaliteit kent. Onlangs
kwam het wetenschappelijk onderzoekscentrum van justitie naar buiten met
berichten dat er in Nederland geen georganiseerde bestaat. Wat is het
nou? Ja of nee.

Over de Nederlandse justitiele inlichtingendienst(en) ben ik niet te
spreken. De acties van de koerden werden ook niet voorspeld. De rellen in
Amsterdam kwamen ook onverwachts. Zelfs de wijziging in de tactiek van
Marokkaanse jongeren ("tarten en pesten van agenten", aldus de
Amsterdamse politiechef) zag men niet aankomen. Terwijl de politiechef
wel wist te melden dat deze jongeren het hadden overgenomen van de
Algerijnen in Frankrijk. Had ie dus kunnen zien aankomen en zijn mannen
kunnen voorbereiden.

"als je er van uit gaat dat (bijna) elke koerd in europa een
terrorist(envriend) moet zijn, dan kan ik je redenering volgen. maar het
is gewoon niet zo dat elke koerd terrorisme (gewapende guerilla) aanhangt
of zelfs goedkeurt."

MD: Als onze veiligheids- en inlichtingendiensten alleen maar hun werk
kunnen doen wanneer het makkelijk is (wanneer alle koerden terroristen
zijn) dan heb je ze niet nodig. Dan kan ik het ook. Zij horen het ook te
weten en aan zien te komen wanneer het juist geheim is. Daarvoor heb je
een geheime dienst.

> We hoeven helemaal niet verrast te zijn. We hebben terroristen asiel
> verleend en krijgen nu de rekening gepresenteerd: bezetting van
> ambassades en gijzeling van kinderen.

"te ongenuanceerd, als je het mij vraagt. los van de vraag of je als
koerd "met geweld" mag "verweren" tegen discriminatie en
achteruitstelling door de turkse staat"

MD: Even de situatie van de afgelopen decennia. In Turkije hebben ze
gekozen burgemeesters, een
districtenstelsel en een door het parlement gekozen president. Dit heeft
tot gevolg dat veel burgemeesters in "koerdisch gebied" koerden zijn, een
belangrijk deel (ongeveer een derde gezien de bevolkingsverdeling) van de
parlementariers koerden zijn en wijlen president Ozal ("ik heb koerdisch
bloed") gekozen kon worden.

Ja, daar zou ik als koerd ook bezwaar tegen hebben en de wapens oppakken.

"maar ook die koerdische oppositie wordt met geweld door turkije de kop
ingedrukt: verbieden van legale oppositiepartijen die verkozenen hadden
ln het turkse parlement"

MD: Zie het stukje hiervoor over de koerdische vertegenwoordiging in het
Turkse parlement. Overigens heb ik de EU geen negatieve dingen horen
zeggen over Turkije toen de fundamentalistische partij werd verboden.

"doornik! doornik=tournai=stad in de waalse provincie henegouwen. belgie.
ook "politiek vluchteling" (geweest)?"

MD: ik ben een belgisch alevietische koerd in nederland.